5. Drakensberg, Lesotho & J'burg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Joe Carpenters - WaarBenJij.nu 5. Drakensberg, Lesotho & J'burg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Joe Carpenters - WaarBenJij.nu

5. Drakensberg, Lesotho & J'burg

Door: Joe

Blijf op de hoogte en volg Joe

14 November 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

5. Drakensberg, Lesotho & Johannesburg

===
Dungeons & Dragons
===
Onze laatste roadtrip brengt ons 6uur later in Noord Drakensberg. Het hostel heet "Amphitheatre" en wanneer ik naar buiten kijk snap ik waarom.

Het gebied wordt als een hoefijzer omringd door een amfitheater van een indrukwekkende bergpartij. Eveneens het huis van de 2na hoogste waterval ter wereld; de "Thukela Falls" (2972m)

Het mooie weer nodigt ons uit om deze waterval te gaan bezoeken. Wat inhoudt dat we dus een behoorlijk stuk moeten gaan hiken. Ik ben inmiddels bekend met m'n eigen houHatelijke mening omtrent hiken, dus gas erop.

Om redenen vooralsnog onbekend, besluit ik de hike te gaan doen op m'n slippers en in m'n zwembroek. Want handig. Dacht ik. De eerste drie uur bevestigen m'n standpunt dat hiking-schoeisel en kleding geheel overbodig zijn. Geen centje pijn die berg op. Het kind in mij is trots. Het volwassen kind ook.

Maar ik zou ik niet zijn, als er niets zou gebeuren wat mijn ietwat infantiele standpunt hardhandig zou bestrijden. Dus word ik op de terugweg genadeloos afgestraft met een flinke hagelstorm. En met flink bedoel ik dat de hagel aanvoelt als paintballs. De tering. Daarbij hebben slippers kennelijk niet de allerbeste grip op natte stenen en in de modder. En ondersteuning aan je enkels is ook niet hun sterkste punt.

Gelukkig heb ik m'n zwembroek aan; die is gemaakt om nat te worden ;)

PS: Geen zorgen ma, tijdens het maken van deze hike is slechts m'n ego licht gewond geraakt.

===
Sotho
===
Sotho betekent letterlijk "hoog". Lesotho is het land met het hoogste laagste punt, ter wereld. Dus niet de hoogste land ter wereld, maar het laagste punt in dit land, is het hoogte van alle landen. Snapte.

Een enorm arm land, althans het deel wat ik bezocht heb. De lokale bevolking verzorgt zelf de (basis)scholing van de kinderen, leeft van wat het land hen biedt. Ze hebben wel een eigen munteenheid, maar het merendeel van de "transacties" bestaat uit het ruilen van bepaalde eigendommen.

Ze verplaatsen zich over haast onbegaanbare wegen en de combinatie van dit alles maakt dat voor vele van hen een toekomst buiten Lesotho niet is weggelegd.

Ik krijg een beetje het gevoel dat ik, als "rijke" witte man, aapjes aan het kijken ben. En als ik iets haat...

===
Freezerbird
===
In het hostel ontmoet ik Rich, aka "Freezerbird". Oorspronkelijk uit Australië, maar al 10 jaar niet meer thuis geweest. Hij reist de wereld rond op z'n motor, genaamd 'Darkwing'.

"Free as a bird man, you get it? When you say "Freezerbird" quickly?"...

Een mega interessante kerel, die als MC op festivals werkt en deze trip laat sponsoren door een goed doel. In ruil daarvoor neemt hij podcasts op met interessante mensen die hij ontmoet tijdens z'n trip.
Wanneer onze wegen scheiden, besluit hij me een armband te geven. Een initiatief van hem en zijn vrienden uit Zimbabwe. Een koperen armband; "Band of Hope".

De bedoeling is dat ik de armband online registreer (met een unieke code die in de armband gedrukt is). Online kan ik dan een soort profiel aanmaken voor de band, voorzien van foto's en een verhaal hoe ik aan de band gekomen ben. Zodoende wordt deze specifieke armband een soort eigen entiteit.

Na een paar maanden krijg ik een mail, met daarin de vraag of ik klaar ben om de armband door te geven aan iemand anders. Hij/zij kan dan hetzelfde doen online, zodat uiteindelijk alle "eigenaren" van de band deze kunnen volgen op zijn trip over de wereld.

En zo verspreiden we met de 'Band of Hope', steeds een beetje Hoop over de wereld. Hoe tof!!!

Het enige wat hij er voor terug wilde, is dat ik in zijn podcast antwoord gaf op de vraag:

"What is your vision for the future, for a better world?"

Denk daar maar eens over na lieve mensen... :)

===

Tijdens m'n laatste taxiritje in Zuid Afrika bestudeer ik het barrel dat de chauffeur bestuurt.
Onder andere de versnellingspook en het stuurhuis verkeren in verregaande staat van ontbinding. Net als de guacamole-bol van een heerschap zelf trouwens, maar dat terzijde. In Nederland zou een dergelijke taxi absurd zijn, hier eerder regel dan uitzondering.

Vanzelfsprekend kun je de landen niet met elkaar vergelijken. Maar Zuid Afrika, wat ben je toch raar.
Mooi. Maar raar.

Westers. Straatarm.
Koud. Toch warm.
Vies. Wonderbaarlijk mooi.
Gekleurde mensen. Witte auto's.
Onverwacht lief. Gevaarlijk eng.
De 'apartheid' voorbij. Stiekem overal nog te voelen.
De tijd raast. Natuur ongerept.

===

Tot een volgende keer Afrika. Tijd voor het volgende hoofdstuk!

Love =X= J.

  • 14 November 2016 - 22:52

    Mama:

    Sneller dan jij de heuvel af gleed, is er een nieuw epistel van jouw hand. Met aan die hand een pols waar koper blinkt. Band of hope. Wat is jouw visie voor de toekomst, hoe zie je die voor je? En wat draag jij er aan bij? Mooie vraag en verdient het nadenken. Aan de andere kant, tja, hoe moeilijk kan het zijn...voor jou? Haha. Fijn dat je even aan mij dacht toe je zo dom was om in je zwembroek en op slippers notabene..denk ook eens aan mij als je in de afgrond staart, ofsowwww...sjongejonge. Euhhh, niet zo dicht bij t randje staan? Ofsoww? Een Aussie in Afrika. Lachen. Dat laatste, de natuur ongerept. Nope, kan niet. Teveel edelsteentjes en boompjes verdwenen, land is behoorlijk misbruikt volgens mij. De armoe is ongerept. Er wordt niets aan gedaan, corrupt en wordt niet over gerept...

  • 15 November 2016 - 06:33

    Anja:

    Wat mooi geschreven weer draak! En die armband, super tof dat hij dat bedacht heeft! Kan je jouw mind weer lekker op los laten

  • 15 November 2016 - 08:32

    Rogier Van Lokven:

    Mooi verhaal weer, eggknick-knack! Dat bandje is inderdaad een cool idee! Ben benieuwd wat voor duffe woorden je zult zeggen op zijn vraag. Zal wel een speech worden ala miss America, hehe.

    Vette foto's! De hike is zo te zien de moeite waard geweest!

    Veel plezier in Filipijnen! Safe travels!

    xxx

  • 15 November 2016 - 18:07

    Hanneke:

    Leuk geschreven Joe! Op sommige momenten had ik graag je gezicht gezien...van vloeken naar kei hard lachen. Je hebt een wijze levensles geleerd lees ik... Als ' echte' backpacker hike je op Teva sandalen... je weet wel...die sandalen die praktisch zijn en niet kapot kunnen. ;p
    Gelukkig heb je een hele fijne tijd gehad in Z-A. Als ik je foto's zie zou ik er ook wel heen willen met Rogier. Ik hou van hiken. Volgens mij heb je de mooiste dingen gezien.
    En nu op naar het volgende avontuur; MNL.
    Benieuwd naar je verhalen.

  • 17 November 2016 - 16:28

    Mat Mat:

    "Maar ik zou ik niet zijn, als er niets zou gebeuren wat mijn ietwat infantiele standpunt hardhandig zou bestrijden", karma?

    Gruwelijke foto's baas en weer een erg mooi stuk. Je hebt mij iig verkocht voor Zuid afrika!

    Next stop........

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Zuid Afrika

5wkn

Recente Reisverslagen:

14 November 2016

5. Drakensberg, Lesotho & J'burg

12 November 2016

4. Wild Coast

06 November 2016

3. Sunshine Coast

28 Oktober 2016

2. Garden Route

22 Oktober 2016

1. Kaapstad
Joe

Actief sinds 16 Feb. 2012
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 85430

Voorgaande reizen:

01 November 2017 - 15 December 2017

Centraal Amerika

14 November 2016 - 04 December 2016

Filipijnen

10 Oktober 2016 - 14 November 2016

Zuid Afrika

01 Oktober 2015 - 01 November 2015

Zuid-Oost Azië

16 Februari 2014 - 18 Juni 2014

Zuid-Amerika !!!

13 September 2013 - 16 September 2013

Rome

20 Augustus 2013 - 26 Augustus 2013

Valencia

21 Augustus 2013 - 21 Augustus 2013

Buñol

16 Augustus 2013 - 19 Augustus 2013

Tallinn

17 Augustus 2013 - 17 Augustus 2013

Helsinki

20 Juni 2013 - 24 Juni 2013

Porto

23 Mei 2013 - 27 Mei 2013

Kiev

31 Januari 2013 - 05 Februari 2013

Reykjavik

04 Januari 2013 - 07 Januari 2013

Istanbul

29 November 2012 - 03 December 2012

Londen

11 Oktober 2012 - 15 Oktober 2012

Krakau

05 Juli 2012 - 09 Juli 2012

Verona

07 Juli 2012 - 07 Juli 2012

Venetië

07 Juni 2012 - 11 Juni 2012

Sevilla

23 Februari 2012 - 26 Maart 2012

Nieuw Zeeland

07 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Indonesië

10 Januari 2011 - 14 Januari 2011

Riga

10 September 2010 - 30 September 2010

Aruba, Bonaire & Curacao

10 Mei 2010 - 19 Mei 2010

Egypte

02 April 2010 - 05 Mei 2010

Boekarest

06 Juli 2009 - 29 Juli 2009

Zarautz

03 Juni 2009 - 03 Juni 2009

Sunnybeach

06 Juli 2008 - 09 Juli 2008

Luxemburg

02 Mei 2004 - 09 Mei 2004

Tunesië

05 Juli 2001 - 16 Juli 2001

Siofok

05 Februari 2000 - 14 Februari 2001

Edinburough

04 Mei 1994 - 19 Mei 1994

Cyprus

Landen bezocht: