4. Wild Coast - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Joe Carpenters - WaarBenJij.nu 4. Wild Coast - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Joe Carpenters - WaarBenJij.nu

Door: Joe

Blijf op de hoogte en volg Joe

12 November 2016 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

Zuur
===
We rijden Coffee Bay binnen. En met rijden bedoel ik stuiteren. Omdat kut wegdek. En met wegdek bedoel ik meer weg, dan dek.

Coffee Bay is een van de armste provincies in Zuid Afrika en al m'n zintuigen bevestigen dit. Desalniettemin voelt het hostel en vooral de omgeving magisch.

Klein, idyllisch en vooral puur. Gelegen in een zeer heuvelachtig gebied aan zee. Heel random worden we aangesproken door een local (ben z'n naam vergeten, laten we hem Kevin noemen). Hij nodigt ons bij hem thuis uit voor een jambe "concert". We volgen hem de heuvels in, enigszins argwanend moet ik toegeven.
We passeren een drank-winkel alwaar de locals in beschonken toestand rondhangen en ons, met ietwat ongezond ogende ogen, nakijken.

Bovenaan de heuvel nodigt Kevin ons uit in zijn tuin. Zijn huis is niet meer dan een ronde hut van klei met een rieten dak. Zijn tuin het omliggende stukje gras. Even later komt zijn familie bij ons zitten en een lokaal pak bier wordt ons aangeboden. Ik knipper even met m'n ogen, maar het bier zit inderdaad in een soort melkpak. Het smaakt ook als melk, zúre melk. Zure melk die al eens eerder is gedronken en uitgekotst door iemand met zeer slechte mondhygiëne .

Smerige zure bedoeling, getver.

Enfin, Kevin begint te spelen op zijn jambe. Ik probeer m'n zure bek te ontspannen omdat ik ook non-verbaal wil laten weten dat ik geniet van zijn ritmische getrommel.

Terwijl de zon onder gaat zie ik hoe de kinderen ons, witte mensen, nog steeds vol ongeloof aanstaren. Ik besef me dat dit moment, hier en nu, me voor het eerst laat vóelen dat ik in Zuid-Afrika ben.

Mushroom Mountain
===
Bovenop een berg staar ik weg over de oceaan. Aan de horizon vaart een schip met bestemming onbekend. Live entertainment door de prachtige Bob Ross-stapelwolken die continu van vorm veranderen. De bomen op de berg lijken me met hun takken te omhelzen en dansen in de wind.

Ik ben onder andere in het gezelschap van een Franse en ik vraag haar om te praten in haar eigen taal. Frans is een mooie, en vaak onbedoeld-sexy, taal en haar woorden betoveren het gezelschap.

Ik recht m'n rug en in de oceaan zie ik walvissen zwemmen.

Het lijkt wel alsof ik droom...

Roadtrippin'
===
In het hostel ontmoet ik Florian, een Duitse Olympische zwemmer en samen met de Zwitserse Morgane vertrekken we met de auto (van Florian) naar Saint Lucia.

Een rit van maar liefst 10 uur, dwars door allerlei landschappen en weersomstandigheden. Een aantal highlights van onze rit:

- verkeerslichten heten hier "robots".

- overstekend wild heeft dikke schijt aan verkeersregels. Of überhaupt aan overig verkeer. Je kunt ze overal en in iedere bocht verwachten.

- Bij werkwerkzaamheden wordt je gewaarschuwd. Niet door een matrixbord, maar door een eenzaam verlaten mannetje wapperend met een rode vlag. #kutbaan

- Omdat ik een internationaal rijbewijs had gekocht, wilde ik ook een keer rijden. Links rijden. Stuur zit ook links. Schakelen ook met links. Links links links. Beetje vreemd, maar wel lekker. Bru.

Biggie
===
Vanuit Saint Lucia rijden we het Hluwluwe Imfolozi Parc binnen; op safari! Het is het oudste park in Zuid Afrika en wordt door velen beschouwd als het mooiste park. Ik verwachtte een hele droge bedoeling, zoals het Krüger Park. Daartegen rijden we door een mega groen en heuvelachtig gebied.

We stoppen en stappen uit, terwijl de gids ons trots aankijkt.

"There you go guys, three of them in one view!"

Ik volg zijn uitgestrekte arm en word beloond met een adembenemend uitzicht:

Op een heuvel liggen drie luie leeuwen, nog half slapend te geeuwen in de ochtend zon. Aan het water staat een groep olifanten te drinken en in het grasveld graast een neushoorn met haar jong.

HOPPATEE! Zomaar ineens 3 van de "Big five" in één oogopslag.

Niet veel later tikken we naast de "normale" dieren (giraffe, zebra, baviaan, antilope enz enz) ook nog de buffel af. Helaas hebben we de luipaard niet kunnen spotten.

Gelukkig heb ik die in Brazilië al eens gezien :)

Love =X= J.

• 12 November 2016 - 10:00

Mama:

Vandaag komt Sint en Piet weer in ons land, zwarte en witte Pieten blijkt nu op het Sinterklaas journaal. Passend voor jouw reis in het Afrikaanse ooit " black and white" land. Hoezo Frans een sexy taal enzovoorts? Je haatte Frans.... Hmmm jaja. Ennuh, in de Filippijnen niet zomaar meegaan en vreemde drankjes drinken...! Of je moet vrijwillig donatie willen geven van zamazegguh al je geld. Die kutbaan van een mannetje, die kutbanen heb je ook in Aussie, bij begin en ook bij het einde van de werkzaamheden. De bordjes zijn dan wel mooier, dus staat niet helemaal voor gek. En hier heeft het "wild" ook schijt aan de verkeersregels hoor. Wilde eend, herten, een enkele losgeslagen paard en niet te vergeten de padden, egels en konijnen. En als jij voortaan een verkeerslicht een robot wil noemen dan mag jij dat. Dat word lachen! Maar de walvissen en de drie die je zomaar in hun natuurlijke habitat kon waarnemen, prachtig! Big memory, along with everything else! Lion King van mij! Luvya!

• 13 November 2016 - 10:59

Maaike :

Die verhalen van jou zijn goed, maar die comments van je mama mss nog wel beter! Enjoy aap X

• 14 November 2016 - 20:14

Bert:

Hoi joe. Geniet van de reis en de mensen die op je pad komen! Je komt straks weer " rijker " thuis. Gr. Van ons allen

• 17 November 2016 - 16:21

Mathor :

Nice pik, gruwelijk wildlife.

ff hatelijk: een jaguar is geen luipaard