15. La Paz & Isla del Sol, Bolivië - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Joe Carpenters - WaarBenJij.nu 15. La Paz & Isla del Sol, Bolivië - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Joe Carpenters - WaarBenJij.nu

15. La Paz & Isla del Sol, Bolivië

Door: Joe

Blijf op de hoogte en volg Joe

23 April 2014 | Bolivia, La Paz

15. La Paz & Isla del Sol, Bolivië

Met een nachtbus arriveerde ik op goede-vrijdag-ochtend in La Paz. Een op het eerste gezicht erg "ruige" stad, gebouwd op grote hoogte tussen de bergen. Hierdoor waren er maar weinig vlakke straten te vinden. Veel oude gebouwen, erg slecht onderhouden: het hout rotte en de verf bladderde van de muren. Tussen alle huizen en lantaarnpalen liepen tientallen doorgeluste stroomkabels, straatvuil werd door de wind alle kanten opgeblazen en het was erg druk met oude auto's en busjes waarvan de claxons overuren maakten.

Dan de Bolivianen: ze hebben erg sprekende uiterlijke kenmerken, niet persé sexy. Helemaal niet zeg maar. Ik had in zo'n korte tijd zelden zoveel mensen gezien, met zò weinig tanden, niet-schele ogen, opgeblazen kikkerkoppen, centenbakkussen of doorleefde gezichten.
Het was haast onmogelijk om een straat door te lopen, zonder er een dergelijk belabberd uitziend persoon te zien zitten/liggen. Al bedelend, of rotzooi verkopend. Sorry luitjes, voorlopig dus geen foto's van mooie mensen ;)

Kenmerkend waren echter de vrouwen, gekleed in wijde rokken, 10 stuks over elkaar heen. Geen grapje. Vanwege de kou in de vroege ochtend en late avond, aangezien ze hele dagen doorbrengen op de straat.
Hun outfit afgetopt me een typisch bolhoedje. Droegen ze dit recht op hun bol, dan had je dikke pech. Schuin op hun hoofd? Sla dan je slag: vrijgezelle dame in tha house!
Tussendoor stonden er kerels met bivakmutsen op straat, een houten kistje in hun hand. Het gaf me geen fijn gevoel, ondanks dat de reden van de bivakmuts wel enigszins "logisch" was: De betreffende kerels waren namelijk schoenpoetsers, een van oudsher beschamend beroep in Bolivië. Vandaar dat ze hun werk anoniem wilden uitvoeren: de bivakmuts was een uitkomst, tot op de dag van vandaag.

La Paz; aftandse gebouwen en bijpassend vreemd volk. Hmm... Welkom in Bolivië?!

===
Urban legends
===
Ik besloot een gratis rondleiding te doen door de stad, wat erg interessant was. Zo vertelde de gids onder andere over de gevangenis in La Paz: waar de gevangenen de dienst uitmaken en de bewaarders er alleen maar voor zorgen dat niemand ontsnapt. Als de gevangenen ingesloten worden moeten ze 20 Bolivianos betalen, cellen moeten de ze hùren en de meest luxe heeft zelfs een jacuzzi. Ingrediënten om drugs mee te maken worden naar binnen gesmokkeld, en weer naar buiten zodat de dealers het kunnen verkopen. Naast het maken/verkopen van drugs kunnen ze ook op andere manieren geld verdienen. Door bijvoorbeeld te werken in het "restaurant", andere dingen te verkopen maar 1 manier is me het meeste bijgebleven:

Een gevangene laat iemand buiten de gevangenis een auto stelen. De gevangene koopt een bewaarder om, om de gegevens van de eigenaar van de auto dmv het kenteken te achterhalen.
De gevangene belt vervolgens vanuit de gevangenis naar de eigenaar, met de mededeling dat hij komende woensdag(bezoekdag) een 'X' bedrag moet komen betalen aan hem. Omdat hij anders zijn auto nooit meer terug zal zien. Hij geeft z'n exacte naam en celnummer door en eindigt het gesprek met de waarschuwing dat hij de politie niet moet inschakelen.

Meestal gaat de eigenaar vervolgens tòch naar de politie, die alles aanhoort en vervolgens aangeeft dat ze het nu "tè druk hebben". De betreffende corrupte politieagent belt de gevangene op, deelt hem mede dat hij de helft van het geld wilt hebben of anders het hele feestje niet doorgaat. De gevangene belt vervolgens boos naar de eigenaar, met de mededeling dat hij de politie niet had moeten bellen en dat de prijs nu verdubbeld is, omdat hij nu ook de politieagent moet omkopen.

Uiteindelijk heeft de eigenaar zichzelf dus genaaid en betaalt de hij de volle mep aan de gevangene, die hem vervolgens een getekende plattegrond geeft met de locatie van zijn auto. 'Cash money money', zo "simpel" als dat. Ongelofelijk...!!

ps: Als je interesse hebt in een (waargebeurd) boek hierover, zie foto. Het boek is gebanned in Bolivië. Maar ik heb elders toch een exemplaar weten te bemachtigen!!

De tour ging ook door de "witch-market". Een markt waar ze allerlei dingen verkochten, die ze op markten verkopen.

Plùs lama-foetussen....?!

Zonder schaamte hingen de ongelukkige beestjes, al dan niet in hun velletje, aan hun nek te bungelen tussen de frisdrank, foute souvenirs en allerlei toverstoffen.
Want bij het bouwen van een huis, moet je 4 van deze kleine schattige langnekjes onder je huis begraven. En 'vroeger' (nog geen 100 jaar geleden), moest er bij het bouwen van een groot gebouw, een mens worden geofferd... Aan "pachamama" (moeder aarde), wel teverstaan.
Er werd dan meestal en zwerver van straat gelokt met de belofte van onbeperkt alcohol en zat gevoerd totdat hij knockout ging. Deze bewuste dakloze werd dan naar bouwplaats gedragen. Daar werd hij dan levend begraven, door beton over hem heen te storten. Want "pachamama" vereiste een levend, menselijk offer. Er worden nu nog steeds lijken gevonden onder gesloopte gebouwen...

Terwijl ik deze, en nog veel meer, verhalen aanhoorde in de kleine steegjes die de "witch market" rijk was, kreeg ik toch wel wat rillingen over m'n rug. Het geloof in "pachamama" en het katholieke is gedurende de jaren geheel in elkaar verweven geraakt. Hierdoor worden veel van deze vreemde rituelen tot op de dag van vandaag nog steeds uitgevoerd, terwijl de betreffende "witch-docter" een kruisje slaat.

La Paz staat ook in het Guinness Book of Records: "most overthrown presidents in one year (six)". En dat ging niet op een vriendelijke manier; kogelgaten waren nog zichtbaar in de gebouwen. De gids wees de balkons aan waar ze vanaf geflikkerd werden, palen waaraan ze opgehangen werden of stokken waarop hun hoofden werden gestaakt.

La Paz; een stad met middeleeuwse, heks-achtige, barbaarse gewoonten en gelijkwaardige uiterlijke kenmerken, wenst u een prettig en veilig verblijf ;)

===
Spinnenman
===
De laatste stop van de tour was een flatgebouw, 17 verdiepingen en ongeveer 50m hoog. Vanuit de bovenste verdieping was het mogelijk te abseilen. Maar La Paz vond, in al zijn barbaarsheid, dat normaal abseilen voor losers was. Face-front abseilen dus!

"Who wants to go for it?"

Ik had reeds een pak uitgezocht en stond al klaar. Allicht!
Het pak stonk naar het angstige zweet van m'n voorgangers, maar m'n adrenaline gaf daar niet zoveel om. Aangezien ik slippers aan had, moest ik op blote voeten gaan. "Prima, schoenen zijn overrated en vroeger deden ze het vast ook op blote voetjes. Kak..."

Op het randje van de afgrond vroeg ik mezelf toch wel weer even af, waar de fuck ik nù toch weer mee bezig was... Idioot.

"Go for it, you dirty dumb dutch douche legend!"

"Shut the fuck up, Sumai!"

Voor iedereen die al eens geabseild heeft, weet dit: het kutste moment is jezelf gestrekt over de rand laten hangen, tot 90 graden met de muur. Dit moest ik nu dus doen met m'n gezicht de àfgrond in. Met m'n klamme maatjes 43 om de rand geklemd en zeven kleuren klaar om m'n onderbroek mee in te kleuren.

Gelukkig ging het laten zakken tot 90 graden goed, ik kon m'n benen mooi "op slot" zetten, wat knikkende knieën voorkwam. Kleine Boliviaanse miertjes en mini-autootjes krioelden lang elkaar heen, door de steile straten die er vanaf deze hoogte een stuk minder steil en schoner uitzagen. Ik had tijdens de afdaling zelf de controle over de snelheid; kleine laffe stapjes werden al snel sprongen en ik eindigde met een dikke vrije val!

Vanzelfsprekend inclusief een mannelijke, brute en barbaarse brul, die La Paz eer aan deed ;)

===
World's Most Dangerous Road: "WMDR"
===
Een veel te korte nacht, uurtje in een bus, 3 crackers, en op ruim 4000 meter hoogte later:

"Wake up Holland, get your horse and let's go!!!"

Daar stond ik dan, klappertandend in de kou met m'n zwarte mountainbike, die er na inspectie redelijk goed uitzag. Ik had de avond ervoor wederom impulsief geboekt en wist niet eens met welke organisatie, of wat voor soort mountainbike. Ik wist alleen dat ik had betaald en om 06:30 klaar moest staan.

En daar stond ik dus, ik keek naar het nummer op m'n fiets:

'13'..... pff, gelukkig ben ik niet bijgelovig ;)

De zon verlichte inmiddels het nog koude asfalt, de weg waarover we zouden afdalen richting de WMDR: "Death Road".
Het lange, grijze en kronkelende asfalt daalde af tussen een adembenemend landschap. Hoge zwarte/groene bergen omringd door dikke mist en een afgrond waarvan ik het einde niet eens kon zien.
Ik merkte al snel dat m'n groep niet echt de sportiefste was, en 'no way' dat ik achter die trage drollen m'n remmen onnodig in zou gaan knijpen.

Liggend op m'n stuur haalde ik ze een voor een in, met m'n nieuwe missie de voorste gids bij te houden. Die als een ware vleesgeworden racemotor plat door de bochten heen speerde, met mij als een kleine lachende kleuter achter hem aan. Wow, wat was dat vet!!!

Na een klein uurtje kwamen we aan bij het begin van de 'deathroad', terwijl in de bus het nummer "highway to hell" werd afgespeeld. Lekker oppeppend, die coca-blad kauwende Bolivianen. Het asfalt ruilde ik in voor los grind en stenen omringd door modderige meuk. De afgrond inkijken kon ik niet, want we waren inmiddels afgedaald tot de dikke mist die de bergtoppen omringde. Aan m'n rechterhand de berg, linkerhand de afgrond en een dikke witte muur van ondoorzichtige mist. Met de gids voor me, daalden we het beruchte pad af. Toen we eenmaal onder de mist uitkwamen, doemde het indrukwekkende uitzicht pas op. Fakking hel.... Wat vèt, en eng tegelijkertijd!

Ik hoefde niet te trappen, want daar ging ik te hard voor. Zelfs in de zwaarste versnelling trapte ik in het luchtledige. M'n remmen, diè waren pas essentieel.
Het was namelijk vooral downhillen in de bergen, langs een afgrond met ontelbaar veel haarspeld bochten! In sommige bochten was een vangrail geplaatst, waar ik totaal niks aan zou hebben gehad. M'n fiets zou er tijdens een botsing namelijk veilig tegenaan knallen, waarbij ìk getrakteerd zou worden op een lancering óver de vangrail. Àls er al een vangrail was, welteverstaan. Voor alle andere bochten was het 'te laat remmen' of 'ff niet opletten' voldoende voor een gegarandeerd enkeltje afgrond, en zou ik het volgende statistisch nummertje zijn op 's-werelds meest gevaarlijke weg.
Onderweg kwam ik dan ook een aantal bloemetjes en aandenken tegen, onnodig uit te leggen waarom. Veel tijd had ik echter niet om daar bij stil te staan, daar ging ik te hard voor en was het uitzicht veel te magisch. M'n doel om wederom de voorste gids bij te houden was misschien op dat moment niet het aller slimste doel te wereld, maar wel het tofste!

Ik schreeuwde het uit als een over-fanatieke hooligan en was soms ineens sprakeloos bij de prachtige uitzichten. Ik had pijn in m'n armen van de constante spanning en in m'n kaken van het glimlachen. Opeens schrok ik op van een scherpe bocht die ik niet had zien aankomen, omdat ik in gedachten even bij iemand anders was, die deze rit heel anders had ervaren...

In enkele uren daalde ik ruim 3km af, in een landschap wat het eigenlijk niet verdiende om met zulke snelheden te doorkruisen.
Het was geen korte adrenaline kick, maar een constant druppelend adrenaline-infuus direct in m'n hart en met recht 1 van m'n highlights tot nu toe!

===
Worstelen
===
De laatste dag bezocht ik de grootste vlooienmarkt van Latijns Amerika, waar van alles werd verkocht. Van auto's en onderdelen hiervan, tot aan allerhande kleding. Grote kans dat wanneer er iets gestolen was, je het hier terug zou vinden. Al dan niet in losse onderdelen. Zoals bijvoorbeeld wanneer iemand besloot de gevangene nìet te betalen voor zijn gestolen auto.
"A very dodgy place, pickpockets are magicians here". Er hing een pop aan de lantaarnpaal, met daarop de Spaanse woorden voor: "dood aan dieven", niet echt een geruststelling dus m'n backpack ging mooi op m'n buik.

De dag sloot ik af met het bezoeken van een worstelshow: Choda, je zou het prachtig hebben gevonden!!

Bij de ingang een enorm bord, met daarop alle worstelaars en hun namen. Bij binnenkomst een sporthal, met de kenmerkende tl-verlichting, plastic stoeltjes en een hoop Boliviaans volk. Ik was precies op tijd en de eerste worstelaars kwamen net op: een anabole-kerel in een zwart pakje en een dikkig ventje in een belachelijk geel pakje. Elkaar oppakkend en neersmijtend, als èchte amateur-worstelaars met het nodige slechte acteerwerk.
Tot m'n verbazing stapten hierna twee vrouwen de ring in, en dat ging er flink aan toe! Ze gooiden elkaar letterlijk het publiek in, trokken aan elkaars haren en deden zeker niet onder aan hun mannelijke mede-strijders.
In een van de laatste gevechten werden mannen en vrouwen gemixed; de scheids werd in elkaar gemept en ik zag letterlijk de lichamen door de ring vliegen!
Alsof dat niet genoeg was, werd het publiek dusdanig betrokken en opgehitst, dat de flessen water en hun inhoud en zèlfs stoelen de ring in werden gegooid! Wat een heerlijk, kinderlijk en barbaars vermaak, I like! En dat op paaszondag, waarom niet ;)

De taxi heeft later grote moeite Sumai en mij de steile wegen van La Paz op te rijden. Het was een oude, gare en stinkende taxi die waarschijnlijk 60 jaar geleden al werd uitgelachen door een belabberde APK-monteur in Nederland.

Wanneer we goed de taxi in kijken, beginnen we beide te lachen en sprak Sumai onze gedachten uit: "shit, this cab is La Paz in a nutshell. Weird, filthy, old, dodgy, dangerous and it makes no sense at all!".

Zie foto ;)

===
Isla del Sol; "share"
===
M'n laatste stop in Bolivië, 1 van de 41 eilanden gelegen in het hoogst commercieel bevaarbare meer ter wereld: Lake Titicaca.

Een eiland waarbij ik een stukje moest klimmen om de hostels te bereiken, niet echt chill op 3812m boven zeespiegel en twee backpacks op m'n kadaver. Ik nam dus genoegen met een van de eerste hostels die ik zag, waar ze helaas geen dorms hadden, maar alleen single rooms met dikke tweepersoonsbedden. Vooruit, goed slapen mag ook wel een keer, maar gezellig was het niet. Na een korte wandeling werd het al snel donker, gelukkig had ik onderweg Ingvild (NOR) ontmoet om samen mee te gaan eten. In het restaurant leerden we een stelletje kennen uit Canada, die erg veel interessante verhalen hadden over de plaatselijke natuurlijke drugs "Ayahuasca" en "San Pedro", waar ik nog niets vanaf wist. Op bepaalde momenten vertelden ze misschien iets té enthousiast, maar vermakelijk niettemin.

Tussen het luisteren door besloot het land van de goden, zoals deze omgeving ook wel genoemd wordt, een bliksem show weg te geven in de wolken rondom het eiland. Een imposant schouwspel, terwijl ik tussen de ezelstront en gladde klinkers m'n weg terugzocht naar m'n bedje.
De volgende dag nam ik de boot naar de Noordzijde van het eiland, om vanuit daar ongeveer 7km terug te hiken naar de Zuidzijde van het eiland. Dit bleek uiteindelijk een redelijk pittige hike van bijna 3 uur te zijn, dwars door het eiland en over zijn heuvelruggen heen. De uitzichten waren prachtig, moeilijk te geloven dat het slechts een meer was, en niet een of andere zee.
Af en toe kwam er een local me tegemoet, en man met en aantal ezels. Of een vrouw met een typische en kleurrijke doek om haar heen, waarin ze van alles vervoeren. Dit keer een kleine baby, gekleed in lekkere warme kleertjes en een kleurrijk mutsje dat met gemak de schattigheids prijs won.
Los van deze sporadische ontmoetingen liep ik de hike alleen. En 3 uur lang lopen en denken over dingen waar je eigenlijk helemaal geen 3 uur over na wilt denken, bleek achteraf meer impact te hebben gemaakt dan het fysieke gedeelte...

Hopelijk kan ik binnenkort weer sporten, want op deze hoogte lukt dat niet. En ik mis die uitlaatklep.
M'n iPod heeft t loodje gelegd, geen muziek meer voor mij dus. Iets waar ik erg veel waarde aan hechtte.
M'n geheugenkaart crashte tijdens een backup, alle foto's van de zoutvlakten en het treinkerkhof; wèg.

Verrekte kutzooi...!

Ik vind het soms erg moeilijk dat ik m'n verdriet, maar ook m'n geluk niet kan delen. Deze reis voelt soms als een gevoelige monoloog, met mezelf als belabberde en eentonige gesprekspartner. Ondanks dat ik weet dat het me uiteindelijk sterker zal maken, maakt het dat op de momenten zelf er simpelweg niet beter op.

Gedeelde smart is halve smart, maar het omgekeerde is misschien wel belangrijker en even zo waar. Zoals een quote uit de film 'into the wild' mooi verwoordde:

"Happiness is only real, when shared"
===


I know, no worries en focussen op wat ik wèl heb en wat nog komen gaat. Doe ik, maar jullie weten inmiddels wel (een beetje) hoe ik kan zijn af en toe...

Thanks lieve allemaal, voor jullie interesse en verwarmende reacties. Hopelijk gaat het goed daar in NL!

Lots of love =X= J


  • 23 April 2014 - 23:48

    Aim:

    Mooi verwoord weer, broertje !
    ..klote dat je i-pod stuk is...en balen van je foto's die weg zijn, maar gelukig heb je het abseilen overleefd, dus heb je altijd je herinneringen nog !
    xx

  • 24 April 2014 - 02:51

    Mama:

    Vandaag nog zei ik tegen een geinteresseerde collega dat
    het tijd werd voorn app of bericht, want ikbegon me
    zorgen te maken. Dat kan ik niet helpen want....
    moeder van Joey...
    Gedeelde smart is halve smart en gedeelde vreugd
    is dubbele vreugd. Cliche, maar daarom ook zo waar.
    Alle " rijkdom" is alleen dat als je het delen kunt.
    Wat heb je er nou in je eentje aan? Je deelt je
    " rijkdom" aan ervaringen en dat is toch dubbel zo
    leuk? Waarom zou je ze anders opschrijven?
    En wij, ik vind het fantastisch om zo toch betrokken
    teworden. Gaat t goed in Nederland? Je hebt t antwoord
    zelf al gegeven....
    Zonde ven je foto's maar enkele staan op je website
    en de rest opgeslagen in je hoofd . Al kan je dat niet delen .
    En je muziek, SHIT. Muziek is emotie.
    Wat kost n nieuwe? Ik geef t je!!!
    Moet je wel beloven geen gevaarlijke stuntsmeer te doen!
    ;-)
    Ik hou van je, laat me weten?! Xxx

  • 24 April 2014 - 12:07

    Mat Mat:

    Hola chef,

    Mooi verhaal weer man! Hoe vet dat abseilen (inclusief je wannabe Spiderman pak).
    Die death Road lijkt me echt heel gruwelijk, helemaal als ik je foto's zie, fuckinggg mooi! En als ik jou verhaal lees lijkt het me verstandig dat ik die weg nooit ga fietsen. Twee mogelijke uitkomsten: of ik vergeet te remmen, of de remmen doen het niet door mijn 110kg. In beide gevallen End of Dummy-bot!

    Ja over je Ipod en foto's..... Erg kut maar gelukkig heb je al wat vette foto's online gezet. Ja dat zegt iedereen en het blijft kHut, I Know. Pak maar ff een cactus of liaantje dan kom je er wel overheen. Hopelijk kan je nog elders muziek vandaag halen. Heb je je iphone bij dan kan je ze streamen en opslaan met Soundcloud als je een keer snel WIFI hebt.

    Voor jou zal het soms voelen als een eentonige monoloog. Maar zoals Vera al mooi heeft verwoord genieten wij van de rijkdom die je met ons deelt.

    Verrekte vadsige Hulk Kuttekop (ik ben een eerlijke en betrouwbare gast, zie foto), ik heb weer genoten van je verhaal en foto's. Have fun in Peru en de dingen op de planning. En doe nog wat vette stunts (sorry moeders).

    XXX Dummy-Bot


  • 24 April 2014 - 16:22

    Andre En Caroline:

    Je bent weer lekker bezig...moet wel lachen om je pachamama. Ik had er een andere voorstelling bij. Leg ik je nog wel eens uit als je terug bent. Leuk dat je naar het Titicacameer gaat. Zijn wij ook geweest en het is ongelofelijk mooi. Kijk wel uit dat je geen natte voeten krijgt, want de eilandjes zijn van riet. Enne....denk aan je mama als je weer stunts gaat uithalen. Groeten ook van Oom Peter!
    Vette hug van ons beiden!
    C & A

  • 24 April 2014 - 19:18

    Linds.:

    Spiderman! Haha vette shit!! Gefeliciteerd met de overwinningen! Een van de mooiste dingen in het leven; angst overwinnen en de kick daarvan de rest van je leven bij je dragen. En daar, in je herinnering, zitten ook de foto-momenten die van je iPod verdwenen zijn. ;-).
    (Wel kl*te natuurlijk!!)

    Focus, vertrouw op jezelf en je kunt het! Al hoop ik ook dat je voorzichtig bent natuurlijk!
    Pak die kansen en geniet ervan!:-)
    Je laat je niet tegenhouden door angst of andere negatieve gedachten. Dat is heel mooi.
    (Moest ik gelijk ff denken aan lang geleden, onze motorrijlessen, waar jij bij een van de eerste ritjes ook al zo enthousiast vooruit reed over de dijk, vlot, met al zijn bochtjes. Oh en zo lief, ik aan het begin voorop reed, slalommend tussen de pionnetjes op het terrein, in mijn spiegel zag hoe jij achter mij stopte om even het omver gereden pionnetje weer recht te zetten en doorreed XD)

    Vreemde cultuur daar btw. Ook de politie haha.
    Die hangende lamaatjes vind ik echt zielig :-(.

    Heb weer met plezier gelezen.! En met de blogs en alle reacties is je verdriet/vreugde toch 'n beetje gedeeld toch?

    Zorg goed voor jezelf XXX





  • 28 April 2014 - 10:02

    Rogier Van Lokven:

    Yooo abilas de la busto! Late reactie maar kreeg helemaal geen mail meer over je laatste blogs! Normaal kreeg ik deze altijd omdat ik een abo op je blog ben.

    Maar wunderbar, je blog! Damn, wel een paar mooie adrenaline kicks gehad zeg!! Van abseilen (LOL @ Spidermanpak, whaha) tot deathroad met de fiets! Vette ervaringen volgens mij....Bolivie is ondanks z'n gaar en crippleheid niet eens zo slecht mm?

    Haha, dat worstelen lijkt me inderdaad kicke! Zal vast erg op dat Mexicaans worstelen lijken...dus veel salto's en air moves. Uber dik!

    Jammer dat je iPod kaduk is gegaan man! Muziek is op zon trip vaak wel essentieel ja! Dan moet je er maar even over dromen. Over je SD card, er zijn wel wat mogelijkheden om je files terug te halen. Dus raak dat ding effe niet meer aan, we kijken er wel naar als je terug bent.

    En dit is een heel andere trip dan NZ he? Dat merk je wel doordat je niet continu hetzelfde maatjes om je heen hebt. Dat merk je dus met geluk delen maar ook verdriet. Zeker omdat je daar ook lang zit en volgens mij ontvang je toch elke keer een culture-shock omdat ze daar zulke andere andere gewoontes hebben. Dan is 'thuis' alleen nog maar meer waardevoller I guess. Maar hang on tight, brother!! :)

    En zorg goed voor jezelf!

    xxx

  • 29 April 2014 - 09:13

    Anita:

    Hoi Joey.....je bent er nog na dat abseilen !!! Gelukkig maar.....

    Wat een drukte hè op onze aardbol.

    Geniet er nog maar even van want voor je het weet, ben je al weer thuis.
    Opgeslokt door de beslommeringen van alledag.

    En natuurlijkt bedankt dat je dit alles wilt delen.

    Heel mooi geschreven , liefs uit Amsterdam stay safe ,and Enjoy !! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joe

Actief sinds 16 Feb. 2012
Verslag gelezen: 708
Totaal aantal bezoekers 85444

Voorgaande reizen:

01 November 2017 - 15 December 2017

Centraal Amerika

14 November 2016 - 04 December 2016

Filipijnen

10 Oktober 2016 - 14 November 2016

Zuid Afrika

01 Oktober 2015 - 01 November 2015

Zuid-Oost Azië

16 Februari 2014 - 18 Juni 2014

Zuid-Amerika !!!

13 September 2013 - 16 September 2013

Rome

20 Augustus 2013 - 26 Augustus 2013

Valencia

21 Augustus 2013 - 21 Augustus 2013

Buñol

16 Augustus 2013 - 19 Augustus 2013

Tallinn

17 Augustus 2013 - 17 Augustus 2013

Helsinki

20 Juni 2013 - 24 Juni 2013

Porto

23 Mei 2013 - 27 Mei 2013

Kiev

31 Januari 2013 - 05 Februari 2013

Reykjavik

04 Januari 2013 - 07 Januari 2013

Istanbul

29 November 2012 - 03 December 2012

Londen

11 Oktober 2012 - 15 Oktober 2012

Krakau

05 Juli 2012 - 09 Juli 2012

Verona

07 Juli 2012 - 07 Juli 2012

Venetië

07 Juni 2012 - 11 Juni 2012

Sevilla

23 Februari 2012 - 26 Maart 2012

Nieuw Zeeland

07 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Indonesië

10 Januari 2011 - 14 Januari 2011

Riga

10 September 2010 - 30 September 2010

Aruba, Bonaire & Curacao

10 Mei 2010 - 19 Mei 2010

Egypte

02 April 2010 - 05 Mei 2010

Boekarest

06 Juli 2009 - 29 Juli 2009

Zarautz

03 Juni 2009 - 03 Juni 2009

Sunnybeach

06 Juli 2008 - 09 Juli 2008

Luxemburg

02 Mei 2004 - 09 Mei 2004

Tunesië

05 Juli 2001 - 16 Juli 2001

Siofok

05 Februari 2000 - 14 Februari 2001

Edinburough

04 Mei 1994 - 19 Mei 1994

Cyprus

Landen bezocht: