Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Joe Carpenters - WaarBenJij.nu Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Joe Carpenters - WaarBenJij.nu

Franz Josef

Door: joecarpenters

Blijf op de hoogte en volg Joe

12 Maart 2012 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

"IJsberen"

helaas ging t ijsklimmen zaterdag niet door, ivm regen. De hele dag regen. Natte regen. Bahh.

We moesten zondag echter wel om 0745 uur checken bij de balie, om zeker te weten dat t niet doorging. Zodoende waren Tim, Carlijn en ik dus wakker. Heel vervelend. Gelukkig had ons hostel n chille tv lounge. Dus meteen door en films gekeken.
Als eerste "the expendables". Lekker wakker worden met n uber mannelijke film, met alle helden van "vroeger". Iets waar Tim en ik wel aan toe waren. Carlijn kon alleen maar lachen om t strak gespoten hoofden van Silverster Stallone, met z'n scheve bek. Terecht... :D
Halverwege de film stonden andere mensen op, voor t ontbijt. Twee meiden kwamen erbij zitten, met n kommetje cornflakes. Op t moment dat ze n hap namen, kwam er net n te overdreven actie-scène. Vanzelfsprekend gepaard met veel geknal en rondvliegende ledematen. LOL!! Hadden die meiden niet verwachte, want ze waren snel weer weg, met hun wit weggetrokken smoeltjes ;)
De rest vd dag films gekeken, gesport, geluierd. Genoten vd regen ;)

Maar zondag zou t beter zijn qua weer. En dat was t! Tijd voor t ijsklimmen op de Franz Josef glestjer!
Na t verzamelen van al onze uitrusting, reden we met n bus richting de gletsjer. Daar liepen we ongeveer 45 min, door n valei naar de gletsjer toe.
Het uitzicht was super! Een mengeling van een open en uitgestrekte valei, omringd door hoge bergen gevuld met groen regenwoud. De bomen in dit regenwoud waren op hun beurt weer omsluierd door mist. Vanuit de mist, over de bergen omlaag liepen meerdere watervallen. Op t einde van de valei begon de gletsjer, deze liep steil omhoog n berg op. Wit en blauw gekleurd. Kortom een super uitzicht :D !!!

Na n klein stuk de gletsjer op te zijn gelopen, kregen we n korte uitleg en demonstratie.
Daarna was t tijd voor ons. Gewapend met stalen pinnen onder m'n schoenen, twee klimhamers en een soort van te kleine eier-schaal wat door moest gaan voor n helm.
T klimmen zelf was in eerste instantie wel lachen, maar redelijk easy. Helaas was t geen klimtocht, maar werden er op n gletsjerswand steeds meerdere "klimmen" naast elkaar gedaan. Als je dan op de top was, kon je weer naar beneden abseilen en door naar de volgende, iets steilere. Het was wel cool om lekker met je stalen pinnen in de ijsberg te schoppen, en die klimhamers maximaal in t ijs te knallen, om je er vervolgens aan omhoog te trekken. Ik had t nog nooit gedaan, überhaupt nog nooit op n gletsjer geweest, so that's nice!
Allicht zaten er n paar lutsers in m'n groep, die niks konden... Echt niks. Een of andere Hollandse gozer trok z'n schoenen aan, soort van kisten. En die hebben naast de veters van die haakjes, waar je de veters steeds kruislings omheen spant. Maar deze à-technische "man" presteerde het om de veters rechtlijning naar boven toe door de lussen te halen, wat het dus onmogelijk maakte om de veters aan te trekken. Wat de fakk...
Tijdens het klimmen jankte hij n paar keer bijna z'n klimhamer door z'n eigen veiligheidslijn heen: onverstandig. Wanneer hij dan viel, en dus in z'n veiligheidslijn viel, was iedereen blij dat z'n klimhamers met lussen om z'n pols heen zaten. Was dit niet het geval geweest, dan had zo'n hamer t zielige eierschaaltje op ons hoofd zeker doorboord. Prutser, terwijl hij daar dan hulpeloos aan n koordje bungelde, als n baby-speeltje boven een wieg.

Anyways, gelukkig gingen we in de middag naar n andere gletsjerwand. Daar hadden ze n "advanced" climb, iets minder hoog maar met n overhang.  Zeg maar n wand die bovenaan in een boog liep, wat erg moeilijk maakte om deze te beklimmen.
Allicht heb ik deze wand met succes beklommen. Gewoon, omdat ik technisch ben ;) (some people might disagree...:P)
Gelukkig toch nog de uitdaging gevonden die ik zocht, die me t gevoel gaf dat ik echt m'n best moest doen en dat deze trip m'n geld waard was.
Al met al n mooie en toffe dag!

In de avond nog naar wat "hot pools" geweest. Soort van luxe bubbelbaden, maar dan midden in n klein stuk regenwoud. Echt nice, mooi om de dag mee  af te sluiten.

Morgen reizen we door naar Wanaka, onderweg n hoop "mirror-lakes", dus hopelijk wat fotomomenten voor mij :D

Love -X- Joe

• 12 Maart 2012 - 11:06

Vera:

Dat was weer eens spannend: van zo'n prutser en de overhangende berg. Het is nu te laat om "doe voorzichtig" te zeggen, übeerhaupt te laat om dat nog te zeggen, aangezien de niets anders doet dan het lot te tartten.
    Overigens is het vaLLei, en geen vaLei...hihi
    dommeling
    XXX hou toch wel van je XXX

• 12 Maart 2012 - 11:07

Oja:

nou, schrijf ik zelf ook wat dubbele dingen, solly!!! :-D

• 12 Maart 2012 - 18:02

Joe Carpenters:

Natuurlijk wist ik wel dat t met dubbel L was... ;)

-X-

• 12 Maart 2012 - 19:02

Mliz:

Onze Indonesie avonturen vallen in het niet bij de avonturen die jij nu allemaal meemaakt.. :/

Maar wat gaaf om weer te lezen!!! ThankX :)
    Xxx

• 12 Maart 2012 - 21:05

Youri:

Lache man, zker die gletsjer beklimmen. Heb je hele verhaal tot nu toe aan een stuk doorgelezen, doe je zwaar goed man dat vertellen en je weet lezen is nie mijn beste kwaliteit :p Veel plezier nog ouwe, groeten uit DB waar de lente lijkt door te komen

• 13 Maart 2012 - 09:50

Joe Carpenters:

@Liz: valt wel mee joh! Denk er nog vaak aan! X
    @Youri: thanks baasje!! Leuk om te lezen, geniet vd lente! BAMM JONGUH

• 13 Maart 2012 - 13:38

Linds.:

Hey, zag de foto van je klim-avontuur aka technische skills (of je over-flexibilliteit-isme? ;-) haha) resultaat op facebook!

Owww, die a-technische prutser... wat da fakk idd! Gelukkig is het allemaal goed afgelopen.

Mooi te lezen dat je je grenzen zo aan het verleggen bent, en de uitdagingen opzoekt! :-)

X Sis