3. Boracay - Reisverslag uit Boracay Island, Filipijnen van Joe Carpenters - WaarBenJij.nu 3. Boracay - Reisverslag uit Boracay Island, Filipijnen van Joe Carpenters - WaarBenJij.nu

3. Boracay

Door: Joe

Blijf op de hoogte en volg Joe

03 December 2016 | Filipijnen, Boracay Island

Ik haat reisdagen. Ze voelen als een verspilling van kostbare tijd. Qua reistijden heb ik de Filipijnen aardig onderschat, je bent behoorlijk lang bezig met "eiland hoppen". Zo ook nu, maar liefst 24 stinkende zweet-uren later kom ik aan in Boracay.

Pijnbank
===
Er is niets gelogen over het eiland; beeldschoon. Ook druk en mega toeristisch. Maar dat is prima, want ik ben hier maar voor twee dingen. Zon, zee en strand. Oké dat zijn er drie. Er is ook nog een vierde reden, misschien nog wel de meest belangrijke:

Tattoo-time!!!

Tupeng, de betreffende artiest, werd me door vele aangeraden. Het koste me enkele dagen het kleine heerschap te vinden, maar op de laatste dag van m'n bezoek in Boracay vind ik hem en later die avond lig ik op de pijnbank.
Het is een behoorlijke plaat en ik knijp hem wanneer hij de oldschool-machine aanzet. Ik laat namelijk m'n rechter zij/borst/ribbenkast tatoeëren. Een beruchte plek en 4 tenenkrommende uren later, kom ook ik tot de conclusie dat het een bijzondere plek is om getatoeëerd te worden.

Bijzonder kut.

Gelukkig voldeed Tupeng aan alle verwachtingen, oversteeg ze zelfs.

HULDE!

Shinen
===
Inmiddels sta ik in de file in het drukke Manilla. Tussen de auto's door loopt een klein meisje, ze zal niet veel ouder zijn geweest dan 6jr. Ik haar armen slaapt haar jongere zusje. Ze draagt een oud, vies en versleten wit rompertje.

Terwijl haar zusje ongemakkelijk in haar armen slaapt, loopt ze stuk voor stuk alle stilstaande auto's af. Met haar vrije hand op de geblindeerde ruit, probeert ze naar binnen ze kijken. Ze bedelt. Om geld. Of eten. Om iets. Keer op keer, nul op rekest.

Ze laat haar vingers langs de ruit omlaag glijden. Langs het portier, over de motorkap. Voordat ze loslaat en naar de volgende auto loopt. Ik kijk naar de auto en zie hoe de eens zo glimmende lak, op de stukken welke zijn schoongeveegd door het meisje, zich weer van zijn mooiste kant laat zien.

Ik denk terug aan de stapavonden op de Filipijnen. Zo beeldschoon en kraakhelder als sommige eilanden en haar wateren zijn, zo lelijk is de andere kant. De kant waar de oude mannen, zonder enige schaamte, zich tussen het feestende publiek in de kroegen ophouden. Loerend naar die kleine, jonge meisjes (of jongens). Om ze later mee naar huis te nemen.

Daar waar in andere Aziatische landen, dit soort taferelen minder zichtbaar zijn, is het hier overduidelijk. Als een smerige laag waardeloos vuil, de glimmende lak van de mooie eilanden bedekkend...

Rennen
===
Terwijl ik met een aantal locals de kerst aan het vieren ben op straat, vraag ik iemand of hij weet hoe laat ik morgen naar het vliegtuig moet vertrekken. Ik laat hem mijn online ticket zien. Hij kijkt me enigszins verward aan:

"Mister, it's 9.30PM now. Your flight is 12:20AM. That's not 12 tomorrow afternoon, it's in three hours!"

Uhm..... dat wist ik ook wel.

#okdoei
#rennen

DE LEVEN
===
"Hope to catch you somewhere else in life", een uitspraak van iemand in m'n reisboek.
Een ogenschijnlijk "simpele" uitspraak, maar in mijn beleving erg krachtig.

Je hoopt elkaar ergens anders weer te treffen. Ergens anders in het leven. DE LEVEN. Je weet wel, dat mooie ding waarvan je er maar 1 hebt en haast onmogelijk te voorspellen is.

Alleen op reis... Voor ééns in je enige leven, alleen zijn in een vreemd land. Geen vrienden, geen reisgenoten, geen internet, geen nada noppes niks. Alleen met jezelf. Zoek het maar uit. Voor de mensen die wel eens alleen hebben gereisd, begrijpen wat ik bedoel.

Het is confronterend, maar wel eerlijk. Soms ook niet, maar zo is de leven. Loop niet weg voor je eigen hoofd en hart.

Daar waar ik in het begin vaak tegen het gevoel van 'alleen reizen' op zie, wil ik op het einde vaak niet terug naar huis.

#nooitmeernaarhuis

ANDERS
Iedere reis is anders.
Iedere ontmoeting (met een verwante zwarte ziel) is anders.

Maar ik? Ik ben ik. Ik ben niet anders en ik neem 'ik' overal mee naartoe. Stiekem hopend dat 'ik' met iedere reis, tòch een beetje "anders" wordt.

Anders ongeduldig.

Anders naïef.
Anders intens.
Anders lief.

===

"Hope to catch you somewhere else in life" !

Love =X= J.

• 03 December 2016 - 18:19

Mama:

En nu maar hopen dat ik morgen niet tevergeefs op Schiphol sta..

• 04 December 2016 - 10:57

Rogier Van L:

Mooi slot van een onvergetelijke reis. Je zult inmiddels wel weer veilig geland zijn in ht koude NL! Welkom terug.....

Spreek je snel! Time to catch up on life here :)

xxx R