1. Legazpi - Reisverslag uit Legaspi, Filipijnen van Joe Carpenters - WaarBenJij.nu 1. Legazpi - Reisverslag uit Legaspi, Filipijnen van Joe Carpenters - WaarBenJij.nu

Door: Joe

Blijf op de hoogte en volg Joe

17 November 2016 | Filipijnen, Legaspi

1. Legazpi

Enigszins verward en 6 tijdzones later struin ik een aantal vliegtuigmaatschappijen af. In de hoop een last minute ticket naar Legazpi op de kop te 'ticken'.

200€.... Uhm... even denken... nee bedankt. Ik vrees dat ik het ongewilde plan B moet gaan inzetten. Het is overigens al hele stap vooruit, dat ik überhaupt een plan A (en B) had.

Ik loop het vliegveld uit en Manilla verwelkomt me als een vies, klef, bezweet, jarenlang ongewassen snotjong met slecht passende kleding, een vlassig snorretje en ADHD.

En toch voelt ze vertrouwd. Waarschijnlijk vanwege m'n recente reis naar het vergelijkbare Zuid-Oost Azië. Dus ik verwelkom haar rariteiten en mensen die me aankijken alsof ik licht geef.

Daar sta ik dan, wederom als enige blanke mens, op een lawaaierig busstation. Een druktemakertje loopt met een microfoon heel populair de bussen om te roepen. Alsof het kermisattracties zijn. Zijn geschreeuw wordt slechts overstemd door mijn nare lichaamsgeur. Waar 8uur vliegen, 4uur wachten op Dubai, wederom 8uur vliegen en 4uur wachten op een benauwd busstation in Manilla al niet goed voor zijn.

Ik doe snel wat inkopen; een fles water en zak chips met een ondefinieerbare smaak is mijn superhelden-rantsoen voor de komende rit.

Wanneer ik instap lijkt het verdomme inderdáád net een kermisattractie. Met mij als hoofdact; de lelijke stinkende witte man, met z'n T-shirt vol etensvlekken en dom kapsel. Iedereen staart me aan. Korte broek en slippers toppen m'n outfit af en combineren heerlijk met de airco. Die op standje ijstijd staat.

Plan B is een lelijke, afgeschreven, ijs-koude, stinkende, door een man met een doodswens bestuurde, klote bus.

"Gelukkig is het maar een ritje van 14uur, welkom op de Filipijnen", fluister ik tegen mezelf terwijl ik lach als een domme Brabantse boer met kiespijn.

"Scanter" ????!
===
M'n bioritme doet net alsof ik niet 1/3 van m'n leven nachtdiensten heb gedraaid en ik weet van voren niet meer dat ik van achteren leef.

Ik heb geen oog dicht gedaan in die verrekte kut bus en m'n lijf voelt alsof het 33 lichtjaren oud is. Maar mijn doel voor deze trip zou alles goedmaken. Ware het niet dat deze droom zonder pardon door enkele woorden in een miljoen stukjes werd gebroken:

"Ah no sorry sir, this not good season. Many people very dissappointed sir", zegt hij in gebrekkig Engels.

Het duurt even voordat ik besef dat ik de walvishaaien, waarvoor ik naar Legazpi ben gekomen, niet ga zien.

*vloekt zowel binnens- als buitensmonds in zijn moedertaal*

Ik kan nog wel naar Cebu (Oslob) gaan, maar daar worden de onderwaterreuzen gevoerd. Dan kan ik net zo goed naar een dierentuin gaan, soort van.

Daar sta ik dan, volslagen flabbergasted en gestrand in een stadje waar ik als enige blanke ronddwaal. Super sukkel.

In de Lonely Planet staat "scanter sightings in november". Scanter inderdaad, de naam van dit hoofdstuk. Ik wist de betekenis van dit woord niet, dus waagde ik de gok maar.
Uit m'n huidige situatie kan ik echter wel opmaken dat Scanter "het gaat hem niet worden, vriend", betekent.

Ik boek direct een vlucht naar Palawan voor de volgende dag. Voor de niet-zo-Joe-vriendelijke prijs van 200€. Achteraf dus een prijzig onnodig gokje en verspilling van enkele dagen.

Oh Azië, wat heb je me toch weer fijntjes twee keer doormidden geknakt. In nog geen 24uur.
Knik-knak.

Maar ik heb zo het gevoel dat je het goed gaat maken met me. Me love you long time ;)

Love =X= Joe.

• 18 November 2016 - 09:05

Rogier Van Lokven:

Shiettt....dubbel geknik-knakt! Balen man...dat je die dikke loempia vissen niet kunt zien. Goed begin is het halve werk..........nooo!! Beter worden de volgende 24 uur wel goed! Nah ja, je hebt mij destijds toen lekker gemaakt met al die mooie video's over die eilanden. Zal wel goed komen dan toch. Zul je zien dat er straks net een storm overwaait op Filipijntjes. Aj aj aj.... :P

Ik denk nu in jouw geval goed om een plan C te hebben. Hahah, shiet, niglet!

Anyway, dont worries! Ik stuur wel weer een paar scheten jouw kant op via de app. Voor unne beetje troost. LOL !!!!!!!!!!!!!!

xxx Rogier

• 18 November 2016 - 09:06

Whale Sharks - Matthie 1-0:

oooohhhh no'sssss. Facking walvishaaien nakken ons de moeder........ knik Knak Mathafackaaaaaa

Kun je nog wel ergens anders met ze duiken dan? Anders winnen we gewoon volgend jaar gewoon ff de lotto en gaan we samen die sneaky "Ninja" vissen bekijken ergens!

FOL

Boejuh ga je pech eruit feesten, remember where you are

• 18 November 2016 - 17:58

Mama:

Hi lieffie, dat is ff incasseren! Ik zou jankend het eerste vliegtuig naar huis hebben geboekt serieus zoals je het beschrijft. Maar jij zal heus wel doorzetten en er het beste van maken. Remember dat het juist deze dingen zijn die de leukste verhalen opleveren... Altijd het was geweldig is ook zo saai. Dus dat. Mooi verhaal, lachuh!! Zo niet nu, dan later. Zo niet jij, dan wel euhhhhmm je vrienden ? Hahaha neej, dat doen ze niet, nie eg. Okee beetje dan

• 20 November 2016 - 21:55

Jan:

Volgende keer ff die Lonely Planet lezen ipv interessant mee lopen doen :p
    Benieuwd naar je Palawan verhalen. Volg je op de voet ;-)

• 22 November 2016 - 20:19

Bert:

Joe, de volgende keer toch meer tijd nemen voor de voorbereiding. Beter om de backpack bible tijdig te lezen. Maak er een goed verblijf van! Gr Bert