16. Arequipa & Lima, Peru. - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Joe Carpenters - WaarBenJij.nu 16. Arequipa & Lima, Peru. - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Joe Carpenters - WaarBenJij.nu

16. Arequipa & Lima, Peru.

Door: Joe

Blijf op de hoogte en volg Joe

30 April 2014 | Peru, Arequipa

16. Arequipa & Lima, Peru.

Het was 0530 uur, toen m'n taxi me na een lange nachtelijke busrit afzette bij m'n hostel in een nieuw land; Arequipa, Peru!
Gelukkig was er een bedje vrij en kon ik een paar uurtjes snurk pakken, voordat ik in de middag aansloot bij een free city tour. Ondanks dat Arequipa voor mij een minder interessante stad was, had de tour toch een aantal leuke dingen laten zien.

Blijkbaar was de nabijgelegen "Colca Canyon" te moeite waard om te bezoeken. Dus die avond boekte ik slaapdronken een 2-daagse trekking, waarom niet?!

===
Mijn ding
===
Diezelfde nacht werd ik al om 03:00 uur verwacht, dat was ff een kleine tegenvallert. Maar goed, de busrit zou een aantal uur duren dus ik had voldoende tijd om slaap te pakken in de bus. Niet dus. Want de weg erheen was redelijk kut, jammer dan. In een klein dorpje aten we rond 07:00 uur een ontbijtje, waarna we onze weg vervolgenden naar een uitkijkpunt. Hier werd er quasi nonchalant met een aantal feiten gestrooid: de Colca Canyon is de diepste ter wereld, met zijn 4160m....!!! De Grand Canyon is er niks bij. Twee keer niks, om precies te zijn. Daarbij stonden we bij een uitkijkpunt voor condors, wiens vleugel-spanwijdte alleen overtroffen wordt door de suffe albatros: GAAF!

Dus daar stond ik dan, al turend in de diepste canyon ter wereld. We waren zo vroeg vertrokken omdat de condors het blijkbaar chill vinden om rond 'n uurtje of 0800 te gaan zweven op de opstijgende warme lucht op deze specifieke plaats. Akkoord.

En ja hoor, uit het niets kwam de een na de andere gevleugelde grootheid langs zwevend, indrukwekkend en majestueus. De vrouwtjes bruin van kleur, de mannen zwart met wit. Alsof het een fluitje van een cent was, sneden ze al stijgend met hun vleugels onzichtbare lijnen in de warme lucht, die zich steeds meer vermengde met de koele lucht elders in de canyon. Tijdens hun landing op de rosten, sloegen ze hun grote klauwen en vlijmscherpe nagels uit. Als deze rotsen emoties zouden hebben gehad, hadden ze zichzelf vast iedere ochtend weer opnieuw bevuild met diarree in alle kleuren van de regenboog. En terecht.

Voldaan met prachtige foto's zette het busje ons af bij bij de top van de canyon, wat uitzicht bood en inzicht gaf over hoe diep deze canon wel niet was. Diep, heel diep... Ik wist dat ik een kleine rugzak mee moest nemen met wat water, een warme trui, zaklampje en wat andere onzin. Maar eerlijk gezegd had ik geen idee waarvoor ik me de avond ervoor had ingeschreven. Geen idee waar ik aan begon. Ik moet verdomme eens leren beter op te letten wanneer ik iets boek, impulsieve zak dat ik ben!
Want vanaf dit punt begonnen we namelijk de ruim 2 uur durende afdaling, de diepste canyon ter wereld in. 2 uur lang downhill hiken, in de vólle zon. De omgeving van de canyon was zoals die hoort te zijn: droog, zanderig en ruig. Er groeide alleen wat suffe droge plantjes en over het algemeen waren cactussen er de baas. Dikke eindbazen welteverstaan, gebruikmakend van iedere gelegenheid om hun stekelige kop tussen de stenen en uitgedroogde grond uit te steken. In alle soorten en maten, maar allemaal even hatelijk met hun nare au-au naaldjes.

Terwijl ik afdaalde over de zanderige paden, gleed ik meer dan eens uit over de kleine losse steentjes en zand, waarmee het pad bezaaid was. Een spastische contra-beweging was gelukkig vaak voldoende om mezelf staande te houden, maar fijn was het niet. Daarbij heeft downhill hiken niets met conditie te maken, het is vooral zwaar voor je knieën die iedere keer de klap opvangen.
Bij ieder contact van schoeisel met de uitgedroogde aarde, stoof het fijne zand op en werd m'n neus de verzamelplaats voor de akelige snot-zand combinatie. Wat inademen door m'n neus al snel onmogelijk maakte en ik dus al hijgend omlaag banjerde, als een vermoeide en ongecoördineerde Hollandse bitterbal.

In eerste instantie registreerde ik het niet, maar naar mate ik verder afdaalde werd ik me steeds meer bewust van bepaalde metgezellen: Kleine vliegende gele Lays-chipjes vereerden me met een bliksem-bezoekje op bijna op iedere bocht in het kronkelende pad. Van links naar rechts, of andersom, kwamen ze voorbij gevlogen. Bijna alsof hun vleugels kleine vlaggetjes waren en ze steeds een checkpoint afvlagden, m'n afdaling opbrekend in behapbare stukken, tot aan het bittere ballen eind aan toe. Mariposa-checkpoints, I like!

Eenmaal in de canyon kregen we een lunch, waarna we een stukje uphill moesten. We werden ingehaald door een man met 4 ezels, waarvan de laatste uit het niets weigerde met lopen. De ezel deed z'n eigen stereotyp geheel eer aan; lekker koppig. De man deed op zijn beurt het stereotyp van "dominerend beest" eer aan, want hij sprong op de rug van de ezel en begon er met een stuk touw op los te meppen. De ezel besloot z'n stereotyp vervolgens te completeren, de 'harde werker' in hem kwam naar boven en hij nam de man op zijn rug de steile klim naar boven. Hij liep zelfs òns het dikke kindersnot voor de ogen en verdween al snel uit het zicht. Respect voor jou, ezel.

Op een vlak stuk passeerden we een vrouw met wat kinderen. Een jong ventje stond letterlijk op de rand van een tamelijk diepe afgrond, maar niemand leek er iets om te geven. Hij zelf ook niet. Zijn ogen en die van mij zochten elkaar op we leken even opgesloten te zijn in ons oogcontact. Hij miste de onschuldige blik in z'n ogen, geen glinstering. Misschien was de Canyon waarin hij opgroeide, verantwoordelijk voor zijn "harde" ogen. Hij keek me aan, te lang voor een kind, al staand op de rand van de afgrond terwijl hij ongegeneerd aan z'n zaakje krabte. Een vreemd momentje. Nadat ik ons oogcontact had verbroken en ik enkele meters verder nog eens omkeek, zag ik het mannetje nog steeds staren met z´n koude, oude ogen. Bahh… Snel weg hier.

Ruim 1,5 uur later, over een redelijk vlak pad, kwamen we aan bij onze eindbestemming. Onze oase waar de kronkelende rivier ons de afgelopen uren naartoe had geleid. Een oase van rust, verkoeling en voeding. Een heerlijk leeg zwembad wachtte me op.

"Fuksake, forgot my swinningpants...!" En nog voordat ik m'n zin af kon maken..:

"Just go in your undies then", zei Remy met haar onvervalste
Australische accent.

"ALLICHT, just 'bout to say the same thing", riep ik al uitkledend en voordat ik een bommetje maakte.

"Whaha Joe, you weird Dutchie", Zei ze met haar heerlijke Australishe tongval. Eindelijk weer iemand die de letters van m'n naam uitsprak, zoals m'n ouders dat bedoeld moeten hebben toen ze m'n naam uitzochten. Niet zoals sommige achterlijke kaaskoppen dènken dat het moet: "Sjo-wie".

Die avond kwam onze gids bij het eten mededelen dat we de volgende ochtend om 0500 uur zouden beginnen aan onze hike naar de top van de canyon... Ik moet verdomme ECHT eens beter opletten waarvoor ik me allemaal inschrijf...!!!

Vroeg m'n mandje in en gelukkig had ik in Remy een medestander gevonden in onze afkeer voor deze trekking. We waren de volgende ochtend bijna niet uit ons nest te slaan en Remy overwoog zelfs een ezel te huren om haar naar boven te dragen, whaha! Omdat dat natuurlijk te zwak voor woorden was, stonden we om 0500 uur in het licht van de Melkweg en al haar sterren 'paraat' aan de voet van de canyon. De gids gaf ons de laatste instructies en onder begeleiding van de sterren en het licht van onze hoofdlampjes begonnen we aan onze tocht naar de top.

Op foto is onze route goed te zien. Rechts onderaan onze oase en links bovenaan een aantal wazige boompjes aan de top: onze eindbestemming. Tussen deze twee punten zie je een zigzaggend pad lopen, dat was dus ons pad...

De klim was zwaar, erg zwaar. En de klim was steil, erg steil. De uitzichten in de canyon, ondergaande maan en de opkomende zon evenaarden echter onze inspanning en waren onderweg meer dan de moeite waard. Op m'n iPhone vond ik gelukkig een aantal verdwaalde mp3s: In m'n eigen wereldje, begeleid door de kadans van m'n zware voetstappen en immer repeterende muziekbestanden kwam ik met iedere pas dichter bij de top. De zigzaggende weg van ruim 4 kilometer, een stijging van 1.2 km en 2 uur later bereikte ik uitgeput het hoog(s)tepunt van onze klim. En dit was volgens de gids slechts een voorproefje van hoe de Machu Picchu zou zijn...

"Whahahha, alllllllrighty then!", lachend als een boer met kiespijn ;)

We sloten de dag af met een aantal hotsprings in de Canyon. Wat
achteraf niet zo'n heel slim idee was, gezien de reeds heerlijk warme temperatuur van de lucht. De nabij gelegen rivier was echter koud en hier kon ik, wederom Koos Zwembroek-loos, m'n lichaam de broodnodige verkoeling geven.
Ook m'n koppie vond hier verkoeling die het nodig had. De tot woorden gevormde gedachten druppelden langzaam over m'n uitgedroogde lippen:

"Hiken.... Is... zeg maar...NIET mijn ding...!"

;)

===
Fast forward
===
Later die vond in de taxi onderweg naar het busstation, sprak de chauffeur na de woorden "buenas noches" geen enkel woord meer. Ik zal vast de zoveelste toerist zijn geweest voor hem, net als hij voor mij de zoveelste taxichauffeur. Ik vond het wel prima, terwijl we door de zachte zwoele zomeravond heen rolden, over de toeristische straten van Arequipa.
Uit de radio klonk een nummer van de Red Hot Chili Peppers - "Scar tissue". Ik dacht terug aan Lollapalooza festival in Buenos Aires, het leek wel en eeuwigheid geleden. Tegelijkertijd klonk er een vrouwenstem uit de taxiradio, haar stem blikkerig en haar woorden voor mij veelal onverstaanbaar. Ze sprak , natuurlijk, niet op de maat van de muziek en het geheel klonk als een slechte Spaanse nasynchronisatie van het prachtige nummer. We stopten voor rood licht, net naast een souvenirswinkel. Zo eentje waarvan je niet begrijpt waarom hij nog kan bestaan; alleen lelijke imitatie-lederen riemen, slechte ansichtkaarten en zonnebrillen uit het jaar nul te koop. Dezelfde rotzooi als twee winkels verderop, en dat voor een aantal straten lang. De muziek stond er ook nog eens veel te hard; kenmerkend Peruaans/Boliviaans hysterisch en haast paniekerig geblaas op een blokfluit. Een instrument wat wij simpelweg niet gewend zijn, en dus niet echt kunnen waarderen. Althans, ik niet ;)
Net toen ik me af begon te vragen hoe ik deze Red Hot Chili Peppers-taxiradio mevrouw-hysterische blokfluit muziek-combinatie het beste kon omschrijven, schrok ik wakker van een toeterende auto.

"Ophouden met dromen jongen, tijd om door te rijden. Tijd om door te reizen..."

"Fast forward" welteverstaan, een aantal plaatsen zoals Puno en Nazca overslaand, omdat ik de tijd en het geld nodig had voor een speciale trip…

===
Lima: "King Joe"
===
Een luxe busrit later stond ik in Lima waar ik als een koning werd ontvangen; "dutch stay for free", omdat het koningsdag was! Dus die dag/avond een dik oranje feestje in het hostel, waar ik als enige Hollander verbleef. Wat ik wel fijn vond, want Nederlands praten gaat me steeds slechter af, gek genoeg. Engels, Spaans en "handgebaars" hebben nu de voorkeur. Zelfs in dromenland wordt er de laatste tijd gecommuniceerd in Engels en Spaans, wat een hele vreemde maar leuke gewaarwording is!

Die avond gingen we naar een salsa/house club, waar speciaal voor mij als Hollander een soort van sexy modeshow werd gehouden. Althans, de gedàchte dat het speciaal voor mij en m'n eerste koningsdag was, vond ik wel leuk. Ik ben "vergeten" foto's te maken van de mannelijke modellen.

Sorry.

Guys: zie foto. Afdrukken op A4 formaat, of groter, via mij te bestellen. 4 halen=3 betalen en inclusief de digitale bestanden op cd. Special “vriendenprijsje” voor jullie ;)

De combinatie van salsa en house muziek was apart, het schakelen tussen de dansstijlen was dan ook niet altijd even makkelijk, maar wel leuk en vernieuwend.

De volgende dag stond er speciaal voor mij een Hollands maaltje op het menu: erwtensoep, wortelstamp, gehaktballen, aardappelsalade en bitterballen! Wie had gedacht dat ik ooit een dergelijk prakje zou verorberen in Zuid-Amerika?! HEERLIJK whaha!

M'n laatste avond in Lima sloot ik helaas af met een nare beroving..Omdat, tja.. Zuid-Amerika??!
Gelukkig loop ik bijna altijd letterlijk "waardeloos" over straat en het moest er ooit van komen denk ik. Met alleen de buit van een smak geld en zonder lichamelijk letsel, denk ik dat ik het er goed vanaf heb gebracht...! Geen paniek dus en ik zal het uitgebreide verhaal voor me houden...
===

Lieve allemaal, thnx voor jullie digitale woorden van steun en liefde! Ben inmiddels iets over de helft van m'n trip, waar blijft de tijd...!

Ik ga een bijzondere week tegemoet, heb er zin in! Wat/waar het is, komen jullie over ´n weekje wel achter ;)

Take care, love =X= J

  • 30 April 2014 - 08:37

    Mama:

    Hi lieffie! Wat ben ik blij dat je nog heel bent, vooral na je
    beroving! Ik word er verdrietig van, zulke mooie uitzichten
    met zulke lelijke mensen. Maar die heb je hier ook.
    Zoeel onze lente die met nieuw record te vroeg begon,
    als de dauw in de ochtend en de zon die waterig boven
    de Noorderplas opkomt. En degene die op zo n dag
    ontdekt dat er in zijn auto ingebroken is...hoe
    Hollands wil je het hebben. Ik heb je gemist, zoals
    ik alleen jou kan missen. Op Koningsdag net zo erg
    als op elke anderedag.
    Ik hoop dat je NU wel weet waar je voor geboekt hebt,
    over anderhalve week.
    Die condors lijken me prachtig en dan toch echt wel
    met de muziek El Condor Pasa. Met fluit! :-)
    Mo is twee keer ontsnapt, meteen doormij weergepakt.
    Maar ze worden wel onrustig.
    Doe voorzichtig blijf vooruitdenken.
    Geniet en spaans engels versta ik wel ;-)
    Xxxx luv ya

  • 30 April 2014 - 09:40

    Mathor:

    Yo JoWie !

    Vet verhaal man.

    Dat Hiken kHut is had ik je ook wel kunnen vertellen, maar voor dat uitzicht en Condors lijkt het me zeker waard. Mooie foto's zeg Schiet!

    Kut van die beroving man, wat je zegt het risico was aanwezig. Hebben ze ook je gel/wax meegenomen of wa? Je beseft je natuurlijk wel dat die foto met die Alan wannabe gast gewoon een vooruit blik is he..... hij heeft precies jou baard en krullenkop en is slechts een luiere minder metroman versie van Joe !

    We hebben je gemist op koningsdag/nacht chef, het was weer ouderwets kansloos tot de vroege ochtenden. ENFIN oooohhh thank you for the modeshow! Mijn slaapkamer plafon is volgens mij 4x4 mtr. Doe het maar afdrukken op vinyl, dat is vloeistof afstotend.

    Ik ben ERG fucking benieuwd naar je speciale trip, wanneer ga je ?

    Toedelss XM


  • 30 April 2014 - 18:46

    Nick:

    Yo Sjo-wie,

    Modeshow? Ziet er meer uit als een striptent.. maar ook dat is uiteraard geen probleem :-D

    Fokkk..echt beroofd joh? Uber zuur!!!

    Hoe vet btw zo'n trekking. Je bent gewoon niet meer gewend een beetje te werken/zweten, lamme tak ;-)!!! Ja hoor wij gaan morgen gewoon werken, geen probleem!

    Hou je haaks pik!

    X Nick

    Ps. Ik neem geen genoegen met foto's van chicks van striptents. Gewoon foto's posten van "echte" Zuid-Amerikaanse vrouwen.


  • 30 April 2014 - 20:04

    Boukje:

    Wederom weer top! Ik had wel een mooie foto willen zien van z'n model hoor. Haha

  • 01 Mei 2014 - 07:48

    Rogier Van Lokven:

    Lekkere stress, lekkere stress!! Net als wat Nick zei, ziet er meer uit als een striptent! Facking deal!!!! :D

    Maar lekkere trip in de canyon gehad? Haha, gewoon blijven lopen! Ik dacht wel dat dit iets voor jou zou zijn, man! Lekker sportief bezig zijn....je knieën uber de la adebusto maken! Als je terugkomt ben je net als ik, nooit meer kunnen hardlopen. Lekker elke keer op de fiets in de sportschool.....als een zombie Dr. Phil kijken of RTL Nieuws wat je niet kunt verstaan omdat er geen geluid zit! FAAAAACKKK!! :P
    Maar de condors lijken me ook vet om te zien. Ik had zelf die dikke van een albatross gezien in NZ en ik weet dat het grote units zijn. Om dan vervolgens een roofvogel te zien die nog eens groter is lijkt me uber qualiek. De foto's zien er tof uit in ieder geval! Maar ik weet dat je het beste voor op het laatste bewaard, dus als je terug bent. Givvvv foto jij, popo!

    Klote dat je bent beroofd man, je andere money deel was zeker hidden in je moneybelt! Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het je zou gebeuren in Buenos Aires of in Brazilie.....maar goed, blijft klote man! Hopelijk gebeurd het geen tweede keer.

    In ieder geval super chill dat je beetje Holland weer mee hebt gekregen. Daar repte je de laatste blogs wel een paar keer over. Dat je de basis mist etc.......'Ooooh Sjo-wieeeEEEeee.....always wwwwhining'
    ;)

    Maar lekker dat onze bitterball een paar bitterballen achter zunne strot heeft gekregen! "Welcome home, cabron!!"

    -XxX-

  • 02 Mei 2014 - 07:25

    Mama:

    Hahaha, die Rogier!!! Doet me denken aan die dag dat je als klein jochie met me mee liep om Joey van school te halen. Niets aan de hand op de heenweg, maar op de terugweg, terwijl ik met Joey praatte, kwam er ineens een stemmetje van Rogier tussendoor..." Waarom praat jij zo raar met Joey?" Hahaha
    Okee, was op dat moment een heel ander taaltje, ik zal nie zeggen wat voor taaltje je dat eigenlijk vond, maarre....veel verschil? Hahaha, okee deze is wel heel origineel, werkt in elk geval bij mij op de lachspieren en geeft de communicatie hier een heel mooie andere dimensie. En dat geldt ook voor de anderen trouwens. Matthie en Joey: eeehhh, jammer dat die muur er was, anders kon je zo naar hem toelopen...hahaha, hoe waar.
    En hoe vaak moest Joey listige kunstgrepen toepassen om weer thuis te komen?? Toen begon dat breintje zich al te ontwikkelen, niet iedereen begreep dat :-)
    Appelflappen bakken midden in de nacht, rond Kerstmis, omdat Joe thuiskwam van z'n werk bij 'n restaurant, z'n fiets tegen de muur zette en aansloot bij een sneeuwballengevecht op straat. Vanuit t keukenraam genoot ik wel, veilig!, mee hoor, en uit t zelfde keukenraam waren de warme appelflappen zo uitgedeeld. In een notendop ff wat memories, teveel om neer te pennen, maar gesmeed in de oven van jullie vriendschap en hoe anders begon deze ;-)
    Liefs voor jullie allemaal ennuh....BBQ als iedereen er weer is? Bij ons?
    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joe

Actief sinds 16 Feb. 2012
Verslag gelezen: 799
Totaal aantal bezoekers 85326

Voorgaande reizen:

01 November 2017 - 15 December 2017

Centraal Amerika

14 November 2016 - 04 December 2016

Filipijnen

10 Oktober 2016 - 14 November 2016

Zuid Afrika

01 Oktober 2015 - 01 November 2015

Zuid-Oost Azië

16 Februari 2014 - 18 Juni 2014

Zuid-Amerika !!!

13 September 2013 - 16 September 2013

Rome

20 Augustus 2013 - 26 Augustus 2013

Valencia

21 Augustus 2013 - 21 Augustus 2013

Buñol

16 Augustus 2013 - 19 Augustus 2013

Tallinn

17 Augustus 2013 - 17 Augustus 2013

Helsinki

20 Juni 2013 - 24 Juni 2013

Porto

23 Mei 2013 - 27 Mei 2013

Kiev

31 Januari 2013 - 05 Februari 2013

Reykjavik

04 Januari 2013 - 07 Januari 2013

Istanbul

29 November 2012 - 03 December 2012

Londen

11 Oktober 2012 - 15 Oktober 2012

Krakau

05 Juli 2012 - 09 Juli 2012

Verona

07 Juli 2012 - 07 Juli 2012

Venetië

07 Juni 2012 - 11 Juni 2012

Sevilla

23 Februari 2012 - 26 Maart 2012

Nieuw Zeeland

07 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Indonesië

10 Januari 2011 - 14 Januari 2011

Riga

10 September 2010 - 30 September 2010

Aruba, Bonaire & Curacao

10 Mei 2010 - 19 Mei 2010

Egypte

02 April 2010 - 05 Mei 2010

Boekarest

06 Juli 2009 - 29 Juli 2009

Zarautz

03 Juni 2009 - 03 Juni 2009

Sunnybeach

06 Juli 2008 - 09 Juli 2008

Luxemburg

02 Mei 2004 - 09 Mei 2004

Tunesië

05 Juli 2001 - 16 Juli 2001

Siofok

05 Februari 2000 - 14 Februari 2001

Edinburough

04 Mei 1994 - 19 Mei 1994

Cyprus

Landen bezocht: