4. Rio de Janeiro, Brazilië - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Joe Carpenters - WaarBenJij.nu 4. Rio de Janeiro, Brazilië - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Joe Carpenters - WaarBenJij.nu

4. Rio de Janeiro, Brazilië

Door: Joe

Blijf op de hoogte en volg Joe

03 Maart 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

4. Rio de Janeiro

Slechts 1 uur per boot en 3 per busje bracht ons op onze laatste gezamenlijke bestemming: Rio de Janeiro!!

Het verschil was direct merkbaar, we gingen van en vredig eiland naar een super drukke metropool. Hectisch met verkeer, van alle kanten auto's, bussen en alles wat er tussen in zit. Letterlijk, wat er tussenin pastte, deed dat ook. Motoren en scooters reden onverminderd en ongehinderd tussen de auto's en bussen door. Dwars over de weg staken ook nog loslopende Brazilianen de weg over, al lopend proberend flesjes water te verkopen aan de kokende heethoofden achter het stuur van de stilstaande auto's.

Ik vroeg me af voor hoeveel horizontale krassen in de lak de inhalende motoren verantwoordelijk waren, of voor hoeveel krassen in de huid van de nietsvermoedende dwarslopers met hun flesjes water.

===
Tourist uithangen
===
Na aankomst en een korte opfrissing pakten we direct een taxi richting "Christ the Redeemer". Een taxi ja, omdat we vandaag geen zin hadden om beroofd te worden van iets. Toch best kut, dat je bepaalde dingen moet laten omdat het simpelweg niet veilig genoeg is... Maarja.

Een taxiritje en een schattig treintje de berg op later, stonden we bij het allejezus grote Jezusbeeld. Natuurlijk ook vol met andere toeristen, allemaal dezelfde cliché-foto's maken: "kijk mama, ik sta net zoals het beeldje! Leuk hè?!"
Nee, dat is dus helemaal niet leuk, kneusje.

Ik hoef natuurlijk helemaal niet uit te leggen hoe het beeld eruit zag, het was in ieder geval tof om dit wereldwonder een keer gezien te hebben! Dus ik vroeg iemand een foto van mij te maken, strike a pose:

"Kijk mama, ik sta net zoals het beeldje. Leuk hè?!"

Grapje ;)

We hebben een paar selfies met de grote witte vriend genomen. Ongeveer net zo kansloos whahaha!

Nou en.

We namen direct de taxi naar de volgende must-see: De "Sugar-loaf" gondels. Twee gondels transporteerden ons naar een magistraal uitzicht over de hele stad: onbeschrijfelijk! Even later ging de zon onder, naast de grote witte vriend; wàt een plaatje... !

Op de berg hoorden we pas hoe heerlijk rustig het daar was. Van alle hectiek was niets meer merkbaar, alleen nog maar de verlichting van de straten en gebouwen als vaste ijkpunten, samen met de inmiddels verlichtte grote witte vriend. Hij keek vanaf zijn berg uit over de stad. De stad waar de lampen van de auto's zich als vuurvliegjes door de stad heen bewogen, de boten rustig verder dobberden in hun,door de maan verlichtte, baai.
Er was niets te merken van de slechte naam van de stad, het leek een oase van rust, besmettelijke rust. We konden dan ook even niets anders dan zitten en staren in de diepte van dit alles, het laten inwerken dat we dan op het "dak" van Rio stonden.

Soms is de "domme toerist uithangen" best de moeite waard.

===
Bob Ross
===
Ons hostel was vlakbij het Copacabana-strand, dus de moeite waard om dit even te bezichtigen.

Een 4 kilometer lang wit Canvas strekt zich uit lang een heldere blauwe zee aan de ene kant, en hoge flatgebouwen aan de andere kant van het strand.

Het witte doek werd in de middag zó heet, dat je vanaf de boulevard niet op blote voeten over het zand kon lopen richting de zee.
Maar die Brazilianen zijn niet voor 1 gat te vangen:
Op het strand vlakbij de zee stond een klein waterpompje druk te pompen onder z'n eigen parasolleke. Het water werd in een slang gepompt, welke over het strand naar de boulevard toe liep. Het uiteinde van de slang was dichtgeknoopt en in de slang waren allemaal kleine gaatjes geprikt. Zo liep er dus en soort van rode loper van verkoelend nat zand vanaf de boulevard naar de zee. Vernuftig. Wat een leuke woord hè.

Na m'n "2 minutes of fame" op de natte loper installeerde ik me op het strand.
Het leek wel 1 groot podium van "Brazil's got talent". Maar dan zonder talent.
Er werd, naast het normale zonnende volk, van alles op het canvas gedropt:
- hardlopende mensen; soms een synchroon lopend stelletje in matchende kleding, maar ook single lopende meiden, zwevend over het doek, op d'r tenen huppelend als een wulpse hinde.
- Een Chinees stelletje, volledig aangekleed natuurlijk...! Zoals jullie wellicht weten willen zij juist niet bruin worden. Dus het mannetje liep in hiking schoenen, pantalon met een perfect vouw erin gestreken, overhemd met lange mouwen, zonnebril en soort van Cubaans hoedje.
Het vrouwtje liep ook met hikingschoenen, roze dan. Een vieze smerige plakkerige legging over de witte tandenstokers heen getrokken. Daarboven droeg ze eveneens een wit overhemd met dáár overheen een rood/zwart gestreepte spencer. En het was ruim 30 graden... !!!
- Tenslotte liepen er continu verkopers over het strand heen- en weer. Ze verkochtten van alles; van zonnebrillen, sarongs, bier/water, zonnebrand en kleding tot aan kleine piepschuimen mini-vliegtuigjes aan een lijntje. Je weet wel, die je vroeger kon kopen in z'n langwerpig papieren zakje. Je hoefde dan alleen maar de vleugels en het propellertje erop te knutselen en "gooien maar". Keer op keer op keer, totdat je met je vrienden buiten tikkertje mocht gaan spelen.
Nostalgie in Copacabana; heerlijk.

Waarschijnlijk een hele vervelende eigenschap van iedere man/vrouw met mijn beroep, maar we maken graag, snel en (vaak iets te lang) oogcontact.
Dit is ook de voornaamste reden dat ik tijdens m'n horecadiensten vaak van die domme zatte kut lui aantrek, met nòg dommere vragen of opmerkingen. Ik moet ze niet aankijken verdomme.

Dit was waarschijnlijk ook in Copacabana de voornaamste reden dat ik alle irritante verkopers aantrok *zucht*...

"No obrigado" ik hoef geen stomme, als en zoutzak zittende, kleding te hebben. En ook geen over-de-datum vreten/drinken, vrouwelijke carnavalsmaskers of een lelijke Bob Marley-sarong!!!

Want die sarong heb ik àl...

En doe me dan toch maar zo'n tof piepschuim-vliegtuigje, verdomme.

===
Zwemmen in de lucht
===
Ik lig te staren naar de lucht, "wat issie mooi blauw". Geen wolkje te zien.

In de lucht vliegen grote vogels in een groep, maar ze vliegen niet ècht, ze zweven meer. Ze slaan niet met hun vleugels, maar laten de wind onder hun vleugels door glijden. In iedere opwaartse stroom warme lucht stijgen iets meer, waardoor de kleiner lijken te worden.

Wanneer m'n ogen ontspannen en "vergeten" scherp te stellen dwaal ik af met mijn gedachten.
Terug in de tijd, ver terug de tijd dat je met papa en mama dagjes weg ging. Van die dagen waarmee ze je dan weken lang lekker liepen te maken: "nog 33 nachtjes slapen, dan gaan we naar de dolfijnen kijken in Harderwijk"

"Wauwww... en gaan we ook Orka's kijken mama? Net als in "Free Willy?"

Gek genoeg dacht ik nu helemaal niet aan de dolfijnen of orka's. Ik dacht aan het moment dat ik bij de waterbak met roggen stond. Heel elegant zweefden ze over de blauwe bodem, teveel om te tellen. Je mocht ze aanraken: "doe je hand maar in het water, voorzichtjes. Ze voelen een beetje ruw, maar het is niet eng".

Ik steek m'n hand uit, maar hij wordt niet nat.
De roggen zweven rustig verder, ze transformeren langzaam terug naar de grote vogels in de warme blauwe Braziliaanse lucht.

Dagdromen, ik kon me mijn laatste niet meer herinneren. Jij...?

===
Jij bent leuk verkleed!
===
Voor het eerst in bijna 31 jaar niet in het prachtige en altijd gezellige Zuiden des lands; Oeteldonk.

Voor het eerst in 11 jaar hoef ik me tijdens m'n werk niet te storen aan de meest on-originele opmerking ooit: "hey, jij bent leuk verkleed!"

Hou je fakking bek, loop door of je wordt aangehouden omdat ik je súper kansloos en irritant vind. Maar stiekem het meeste nog omdat ik eigenlijk vrij had willen zijn en me ook ladderzat had willen tanken.
Ik geen feestje, jij geen feestje. Doorlopen dus.

Gelukkig lopen ze bijna altijd door, maar het cellenblok zat tòch ieder jaar weer vol met lopende bananen, Pino's, piraten en Teletubbies.

Nee, lekker carnaval in Rio de Janeiro voor mij :D
Door de hele stad werden zogenaamde "bloco's" georganiseerd: een bus(je) met wat zangers erop, een hele horde drummers en andere herriemakers ervoor, afgetopt met sexy dans-mevrouwtjes in alle pracht en praal!
Deze hele combinatie rijdt/loopt dan stapvoets door de straten van een bepaalde wijk(bloco) heen, terwijl de menigte al zingend/dansend/drinkend volgt.

De energie die er hing en de omvang van alles was moeilijk te omschrijven, ik hou het erop dat ik meer dan blij was Oeteldonk te hebben verruild voor Rio in 2014.

Slapen deed ik trouwens in het bovenste stapelbed, slechts 2x maat 43 verwijderd van het plafond. (Zie foto) Had ik geen koppijn van de carnaval zelf, dan kreeg ik het wel van het wedstrijdje "koppen" tussen plafond en mij, iedere avond/ochtend.
Plafond won meestal.

Oeteldonk was trouwens tóch een beetje "represented" in Brasil, zal een foto plaatsen ervan ;)

===
Een heel ander niveau
===
In Indonesië was ik met een partner, slapen in prive kamers en zo goedkoop dat ik niet zelf hoefde te koken.
In Nieuw-Zeeland was ik alleen, sliep in dorms, kookte zelf maar reisde met een soort van busticket, was snel zorgde voor nieuwe vrienden en slaapplaatsen werden makkelijk gereserveerd in de bus.

Nu sta ik met m'n krullenbol in Zuid-Amerika. Alléén en nog 3,5 maand te gaan.

Geen reismaatjes, geen bus vol mensen. Zèlf alle shit uitzoeken, daarna overleggen met jezelf.

Ja, ik merk aan alles dat het grote "backpack-spel" naar het volgende niveau is getild en ik weet nog niet zo goed wat ik ervan vind.

===
Incasseren
===
Op het moment zit ik in een leeg hostel in Campo Grande, morgen kan ik pas verder reizen naar de Pantanal.

Het is hier stil, straten leeg. Het is voor mij nu geen goed moment om alleen te zijn, heb meer in Rio achtergelaten dan me lief was.
Ik probeerde me voor te bereiden op de klap, trok m'n bokshandschoenen aan, wetende dat m'n handen tòch op m'n rug gebonden zouden worden. Die klap die ging komen moest ik sowieso incasseren, daar stond ik dan in de ring.
Maar het zijn altijd de klappen die je niet ziet aankomen, die het pijnlijkst zijn. Wanneer je niet in de ring staat, geen handschoenen aan hebt en jezelf niet schrap hebt gezet.

"Listen up Joe, what I need you to do right now, is to fucking man up, suck it up and shut up already"

Ondanks dat m'n Schotse vriend dit tijdens de carnaval in een hele andere context zei, is het toch een prima advies voor nu.

Ik ben bang, voel me alleen en verdomd ellendig.

"Wees een vent, slik het weg en hou je bek"

Love =X= J


  • 04 Maart 2014 - 10:14

    Mama:

    Vanmorgen al geprobeerd om te reageren, maar niet gelukt. Misschien oogjes nog vol slaap..
    Weer een pracht stuk om te lezen, voor mij sowieso altijd. Het einde was iets minder leuk, maar je weet dat ik weet dat jij weet dat ik je snap....

    Alleen gekken zijn nooit bang.

    keep your edge, always

    XXX luv ya!!


  • 04 Maart 2014 - 12:05

    Boudewijn:

    Hey Joe,

    Wat een geweldig verslag, ik heb mij kostelijk zitten vermaken met je beeldende verhalen. Ik zou zo met je willen ruilen, zeker na drie nachten: "wa bende gij leuuuuk verkleed" of nog erger.... "Is Joey er ook!" Maar goed, dat is een ergernis die jij niet zult kennen... Wordt overigens nog vaker gezegd dan de eerste....

    Anyways, snap dat je ff moet incasseren... Lijkt mij ook een lastige opgave... Alle clichés zijn van toepassing en daar wil je even niet aan herinnert worden, dus dat doe ik ook niet. Het ga je goed en ik wacht op je volgende verslag.

    Greetzz Boud

    P.s. Zaterdag is de mudmasters..... Ben ik een beetje bang voor... Tips?

  • 04 Maart 2014 - 12:31

    Rogier Van Lokven:

    Mooi verhaal, ouwe baas!! Mee eens met Boudewijn, erg beeldende verhalen :D haha
    Zo vet dat je een Oeteldonk bord bij had! Foto's die je over app stuurde waren vet! Is fissa toch?
    Carnaval in Rio lijkt me ook gruwelijk man. Allemaal mooie stressjes, oh noooooooes! En uber QQ muziek volgens mij!! Lucky bastard! Wij moesten het weer doen met domme hoem-pa-pa muziek. Maar na 10 bier wordt dat ook leuk.....een beetje dan ;)

    De plekken waar je bent geweest....van strand tot mr Jesus christ beeld klinken wel goed. Soms zijn die 'kiekjes' suf.....ik snap wat je bedoelt, maar soms moet je gewoon dikke poep hebben en mee gaan in de flow. Al is het alleen maar om een toffe pic van een vette locatie later in je reisalbum te zetten. Hou je smoel dan ;)

    Verder begint het avontuur nu echt voor je, backpacken zal zeker niet makkelijk zijn daar. Shiet, het is inderdaad een zware level-up, baas! Maar zoals ik al zei, nothing you can't handle, bro! Schots advies was overigens prima: Chin up and keep moving forward, bastard! Zit het tegen? Denk terug aan wat je al hebt bereikt in je leven. It's pretty fucking rich on good experiences!!

    Hou je taai, amigo! En als je kort wilt bellen, dan kan ik wel effe bellen als je nodig hebt! Thrilla monilla....

    -XxX-


  • 05 Maart 2014 - 23:02

    Judy:

    Hai Broertje! :)

    Mooi verhaal weer! Die waterbak met roggen....hahaha, dat herinner ik me ook nog super goed, platkopjes aaien :) !!!

    Balen dat je je zo ellendig, bang en alleen voelt...maar heel begrijpelijk! de reis die jij maakt is á big deal! Als je maar weet dat wij aan je denken! en we je opwachten zodra je weer thuis bent!

    home is not where the heart is, home is where you left your heart.
    Heb altijd al naar je op gekeken Broertje! als iemand zo'n reis kan maken, dan ben jij het wel! het geeft niks als je dat zelf niet voelt, het maakt je weer sterker (al duurt dat meestal ff voor dat je dat merkt...BLAST! :) pas GOED op jezelf potverdikkie !!!

    i love you VERY much! ook al waren we als kids kat en hond :P énnuuuh, jij was de hond he! LOL
    :) maar dan wel een stoere bad-ass rotweiler....ik een fluffy tubby kitten :D, oke ik sla weer door....

    Anyways, love you Joe! take care. miss you!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joe

Actief sinds 16 Feb. 2012
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 85338

Voorgaande reizen:

01 November 2017 - 15 December 2017

Centraal Amerika

14 November 2016 - 04 December 2016

Filipijnen

10 Oktober 2016 - 14 November 2016

Zuid Afrika

01 Oktober 2015 - 01 November 2015

Zuid-Oost Azië

16 Februari 2014 - 18 Juni 2014

Zuid-Amerika !!!

13 September 2013 - 16 September 2013

Rome

20 Augustus 2013 - 26 Augustus 2013

Valencia

21 Augustus 2013 - 21 Augustus 2013

Buñol

16 Augustus 2013 - 19 Augustus 2013

Tallinn

17 Augustus 2013 - 17 Augustus 2013

Helsinki

20 Juni 2013 - 24 Juni 2013

Porto

23 Mei 2013 - 27 Mei 2013

Kiev

31 Januari 2013 - 05 Februari 2013

Reykjavik

04 Januari 2013 - 07 Januari 2013

Istanbul

29 November 2012 - 03 December 2012

Londen

11 Oktober 2012 - 15 Oktober 2012

Krakau

05 Juli 2012 - 09 Juli 2012

Verona

07 Juli 2012 - 07 Juli 2012

Venetië

07 Juni 2012 - 11 Juni 2012

Sevilla

23 Februari 2012 - 26 Maart 2012

Nieuw Zeeland

07 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Indonesië

10 Januari 2011 - 14 Januari 2011

Riga

10 September 2010 - 30 September 2010

Aruba, Bonaire & Curacao

10 Mei 2010 - 19 Mei 2010

Egypte

02 April 2010 - 05 Mei 2010

Boekarest

06 Juli 2009 - 29 Juli 2009

Zarautz

03 Juni 2009 - 03 Juni 2009

Sunnybeach

06 Juli 2008 - 09 Juli 2008

Luxemburg

02 Mei 2004 - 09 Mei 2004

Tunesië

05 Juli 2001 - 16 Juli 2001

Siofok

05 Februari 2000 - 14 Februari 2001

Edinburough

04 Mei 1994 - 19 Mei 1994

Cyprus

Landen bezocht: